Przejdź do treści

Jak uczyć dziecko tolerancji?

3Dzieci w zupełnie inny sposób niż osoby dorosłe podchodzą do tego, co inne i nieznane im. Są otwarte w poznawaniu świata, dlatego od najmłodszych lat warto ich uczyć tolerancyjności. Dzięki temu rodzic, przedszkole, a później również szkoły będą mogły kształtować osobowość pozytywnego, tolerancyjnego człowieka, który z otwartą głową wkroczy w dorosły świat.

Czego uczyć dziecka?

Tolerancja polega na otwartości wobec tego, co jest inne, co odbiega od przyjętych w danej kulturze standardów normalności. Dla przedszkolaków „inne” mogą być osoby niepełnosprawne, cudzoziemcy, zwłaszcza o innym kolorze skóry, języku i kulturze. Rodzic powinien dołożyć wszelkich starań do tego, aby jego syn lub córka byli otwarci na różnice dzielące ludzi i wykazywali się szacunkiem do tych różnic. Tolerancja jest nierozerwalnie związana z umiejętnością wejścia w sytuację drugiej osoby i spoglądania na świat z jej perspektywy. Ważna jest empatia wobec innych, zrozumienie ich odmienności i równe traktowanie wszystkich wokół.

Maluch nie powinien patrzeć z przerażeniem, potępieniem i krytykom wobec osób różniących się od niego. Musi wiedzieć, że „inny” nie jest synonimem „gorszego”. W przypadku dziecka nie jest to takie trudne, ponieważ nie posiada ono sztywnych opinii wobec innych i nie nauczyło się jeszcze oceniania ludzi po wyglądzie. Jeśli od najmłodszych lat dziecko będzie miało wpajaną tolerancję, stanie się wartościowym człowiekiem.

Co może zrobić przedszkole?

Nie tylko rodzice, ale i przedszkole może aktywnie włączyć się w naukę tolerancji swoich wychowanków. Bardzo dobrym przykładem takiej nauki jest zapraszanie do placówki obcokrajowców, z którymi mogą „oswoić  się” i zaprzyjaźnić maluchy. Kadra nauczycielska przyjaźnie nastawiona do cudzoziemców spotykających się z dziećmi na różnego rodzaju zajęciach, będzie najlepszym przykładem do naśladowania. Trzeba pamiętać, aby rozmawiać z dziećmi o różnicach dzielących ludzi. Muszą być świadome tego, że każdy z nas jest inny. Nauczyciele nie powinni także uchylać się od odpowiedzi na pytania na temat tychże różnic.

Zapraszanie do przedszkola ludzi z różnych stron świata nie tylko będzie uczyło tolerancji dla inności przedszkolaków, ale i poszerzy ich horyzonty i znajomość świata. Będą mieli niepowtarzalną okazję porozmawiać z kimś, kto nie pochodzi z ich kraju, kto mówi w innym języku i ma zupełnie inne zwyczaje niż Polacy. To cenne doświadczenie dla każdego młodego człowieka.