Przejdź do treści

Jakie korzyści wynikają z wczesnego uczenia dziecka języka obcego?

1Wielu ekspertów twierdzi, że nauka języka obcego we wczesnym dzieciństwie sprawia, że dziecko równolegle z językiem ojczystym zaczyna komunikować się z otoczeniem przy użyciu języka obcego. Dzięki naturalnym predyspozycjom dzieci szybko uczą się nowych słówek i konstrukcji języka angielskiego, dlatego w krótkim czasie może ono posługiwać się nim biegle.

Naturalny sposób nauki

Jeśli dajemy dziecku szansę stałego obcowania z językiem obcym, czy to w domu rodzinnym czy w przedszkolu, sprawiamy, że jego nauka przychodzi mu w naturalny sposób. Przedszkolaka nie trzeba motywować do tego, aby przyswajał wiedzę. W jego przypadku nie jest uruchamiany proces świadomego uczenia się.

Dziecko słysząc regularnie, na co dzień, język angielski, będzie naśladować wymowę, powtarzać obce słówka i samodzielnie rozpracowywać reguły gramatyczne. Nauka angielskiego nie jest wysiłkiem dla małych dzieci, ale często zabawą, której oddają się z radością. Dzieci chętnie poznają i uczą się nowych rzeczy. Mają pasję w poznawaniu otaczającego ich świata, dlatego uznają naukę nowych słów i zwrotów za fascynującą przygodę.

Korzyścią z rozpoczęcia jak najwcześniej nauki języka obcego jest wyrobienie u dziecka instynktownej strategii nauki, która pomoże mu w przyszłości uczyć się kolejnych języków.  Dziecko w sposób nieświadomy uczy się, może nabrać lepszej wymowy, akcentu i wyczucia języka.

Jak tego dokonać?

Dziecka nie można zmuszać do nauki języka obcego. Zapisywanie malucha na lekcje do prywatnej szkoły czy zamawianie korepetytora do domu na niewiele się zda. Przedszkolak powinien mieć trwały kontakt z językiem obcym. Najlepiej, aby  jedno z rodziców posługuje się językiem ojczystym dziecka, a drugie językiem obcym. Dziecko wie, że z mamą komunikuje się np. po polsku, a z tatą w języku angielskim.

Jeśli nie mamy rodziny dwujęzycznej i mieszkamy w Polsce, sposobem na zapewnienie dziecku we wczesnym dzieciństwie kontaktu z językiem angielskim, jest zapisanie go do przedszkola dwujęzycznego. Przez kilka godzin dziennie przedszkolak będzie uczył się samodzielnie języka obcego, poprzez zabawę. Będzie umieć rozróżnić, kiedy mówić po polsku, a kiedy po angielsku. Trzeba pamiętać, że dzieci identyfikują, z kim mogą rozmawiać w jakim języku. W przedszkolu mogą płynnie mówić po angielsku do nauczycieli rozmawiających z nimi w tym języku, ale już do rodziców będą mówić po polsku. Nie trzeba mieć obaw o to, że dziecko będzie myliło ze sobą dwa języki.