Mity na temat dwujęzyczności

1W zbiorowej świadomości pokutuje przekonanie, że nie należy rozpoczynać nauki języków obcych u dzieci zbyt wcześnie. Istnieją nawet skrajne opinie mówiące o tym, że dzieci dwujęzyczne muszą zmagać się z opóźnieniami w rozwoju mowy. Wszystko to są mity, które nie mają w sobie nic z prawdy.

Dawne teorie

Na początku XX wieku, aż do lat 60-tych ubiegłego stulecia wychodzono z założenia, że drugi język obecny w najwcześniejszym dzieciństwie dziecka tylko mąci w głowę i utrudnia naukę języka ojczystego, a nawet może wpływać negatywnie na rozwój umysłu dziecka. Później psychologowie zaczęli powoli zmieniać zdanie, aż do czasów obecnych, kiedy dwujęzyczność postrzega się jako cechę wyrabiającą u dzieci większą inteligencję i umiejętności radzenia sobie z wszelkimi problemami.

Badania naukowe prowadzone na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat raz na zawsze rozwiewają wszelkie wątpliwości. Rzetelne i fachowe testy pokazały, że osoby dwujęzyczne posiadają bezdyskusyjną przewagę w elastyczności umysłu nad osobami jednojęzycznymi. Dzieci potrafiące porozumiewać się w dwóch językach, które taką umiejętność kształtują we wczesnym dzieciństwie, najlepiej już na etapie przedszkola, lepiej radzą sobie z planowaniem, skupianiem uwagi i są bardziej odporne na rozpraszanie się. Dzięki temu też szybciej i z większą łatwością nabywają wiedzę na kolejnych etapach obowiązkowej i nieobowiązkowej edukacji.

Dwujęzyczność w perspektywie czasu

Nie można demonizować dwujęzyczności dzieci. Dziś stawia się ją na piedestał, jako wzór do naśladowania. Pozwala ona na rozwijanie zdolności komunikowania się w przyszłości w różnych językach. Otwiera przed dzieckiem perspektywę większych możliwości wyboru studiów czy pracy zawodowej. Dzieci i dorośli operujący w stopniu co najmniej komunikatywnym dwoma językami posiadają przewagę intelektualną, którą czasem można wykryć w testach psychologicznych.

Dzieciom znającym dwa języki jest w życiu łatwiej, zwłaszcza w obliczu postępującej globalizacji, w której coraz częściej porozumiewamy się z osobami pochodzącymi z różnych stron świata, mówiącymi w innych językach. Znajomość na przykład języka angielskiego, uznawanego za język uniwersalny na całym świecie, pozwala na swobodną rozmowę w każdej sytuacji – na wakacjach, wycieczce, podczas wyjazdów studenckich na wymianę czy w trakcie zdobywania doświadczenia zawodowego i samej pracy.