Przejdź do treści

Dlaczego warto wysłać dziecko do przedszkola dwujęzycznego?

1Powszechne przekonanie o tym, że dzieci najłatwiej uczą się języków obcych, jest całkowicie słuszne. Na etapie przedszkolnym, a nawet wcześniej dziecko szybko przyswaja sobie słownictwo języka obcego i w krótkim czasie będzie potrafiło się nim posługiwać w komunikacji z obcokrajowcem. Na tle takich przekonań, słuszne wydaje się posłanie dziecka do przedszkola dwujęzycznego. Czy zawsze taki wybór będzie odpowiedni?

Wychowanie dwujęzyczne

Nauka języka obcego większości dorosłym kojarzy się z lekcjami w szkole podstawowej, gimnazjum, czy w szkole średniej i na wyższej uczelni, albo na prywatnych kursach lub korepetycjach. Niemniej wcale tak być nie musi. Językoznawcy i lingwiści są zdania, że najszybciej i najłatwiej człowiek uczy się języka obcego, jeśli służy on czemuś więcej, niż tylko przyswojeniu jego samego. Oznacza to, że jeśli język angielski może nam na co dzień służyć do rozmów z kolegą zza oceanu, albo przy codziennej komunikacji w przedszkolu, dziecko szybciej i skuteczniej się go nauczy.

Dzieci w przedszkolach dwujęzycznych objęte są ideą wychowania dwujęzycznego, które w przeciwieństwie do innych, tradycyjnych metod wczesnego nauczania języka obcego, polega na organizacji życia przedszkolnego i procesu dydaktycznego tak, aby język obcy współistniał z językiem ojczystym dziecka. Powinien on być środkiem komunikacji, nabywania wiedzy i informacji o otaczającym dzieci świecie.

Drugi język w przedszkolu bilingwalnym, czyli dwujęzycznym, jest używany przez nauczycieli jako środek komunikacji i interakcji przez co najmniej połowę czasu, jaki spędzają w placówce. Dlatego treści programowe są przekazywanie dzieciom w dwóch językach równolegle względem siebie.

Korzyści z nauki dziecka w przedszkolu bilingwalnym

Zapisanie dziecka do dwujęzycznego przedszkola jest zawsze dobrym pomysłem, nawet jeśli nie opanowało ono dobrze języka ojczystego. Podczas nauki w przedszkolu pokona tą przeszkodę w swobodnej komunikacji, dzięki zajęciom logopedycznym.

W takiej placówce dzieci komunikują się z jednymi nauczycielami wyłącznie po polsku, a z innymi tylko po angielsku. Dzieci szybko uczą się języka obcego i w czasie wspólnej zabawy z nauczycielem nie mają problemu z posługiwaniem się nim.