Przejdź do treści

Czy warto uczyć angielskiego dziecka, które nie mówi jeszcze w języku ojczystym?

web-1-7Dzieci mają inną percepcję, jeśli chodzi o języki obce, niż osoby dorosłe. Już w wieku szkolnym muszą być motywowane do nauki języków obcych, podczas gdy maluchy od urodzenia, poprzez pobyt w przedszkolu, aż do jego zakończenia, uczą się nowych słówek i gramatyki języków obcych w sposób w zasadzie samoistny, bez zbędnego wysiłku. Czy jednak warto rozpoczynać u dziecka naukę języka angielskiego, jeśli nie mówi jeszcze ono w języku ojczystym?

Angielski od kołyski

Niektórzy eksperci specjalizujący się w procesie nauczania niemowląt twierdzą, że już 3 miesięczne dziecko może rozpocząć naukę języka obcego. Oczywiście, będzie ona miała zupełnie inny charakter niż nauka w szkole podstawowej czy nawet w przedszkolu. Nauka niemowląt języka angielskiego ma na celu ogólny rozwój dziecka. Nie należy zapominać, że mowy dzieci uczą się już od chwili urodzenia. Słyszą rozmowy dorosłych, a zwłaszcza słowa wypowiadane bezpośrednio w ich kierunku. Mają cały czas kontakt z osobami, które do nich mówią. Początkowo dziecko jedynie będzie potrafiło rozróżniać dźwięki. Z czasem zacznie na nie reagować i próbować wypowiadać pierwsze, proste, pojedyncze słowa. Dziecko uczy się zatem nawet wtedy, gdy jeszcze samo nie wypowiada żadnych słów.

Nie trzeba więc czekać do momentu, aż nasza pociecha opanuje język ojczysty w stopniu komunikatywnym, aby rozpocząć nauczanie w języku angielskim. Niemowlę słysząc i reagując na dwa języki – np. język polski i angielski, z czasem zacznie trafnie rozróżniać i rozumieć oba. Najlepiej, aby dziecko miało stały kontakt z językiem – jest to możliwe w rodzinach dwujęzycznych, gdy jeden z rodziców mówi do dziecka tylko w języku polski, a drugi np. wyłącznie w języku angielskim.

Przedszkole dwujęzyczne

Nauka języka angielskiego na dobre może się rozpocząć dla dziecka, w wieku 2,5 czy 3 lat w przedszkolu. Najlepiej dla dobra dziecka i dla zintensyfikowania jego kontaktu z językiem obcym, wysłać je do przedszkola realizującego nauczanie w systemie bilingwalnym, czyli w jednym czasie dziecko ma kontakt z językiem ojczystym i językiem obcym. Zaczyna identyfikować dany język z osobami, które się nim posługują i samo w ten sposób się komunikuje z nauczycielami w przedszkolu. Nawet jeśli dziecko idąc do przedszkola dwujęzykowego nie opanowało jeszcze języka ojczystego, nie przeszkadza to w rozpoczęciu nauki języka angielskiego.