Przejdź do treści

Ile dzieci pod opieką może mieć nauczyciel wychowania przedszkolnego?

3Optymalną sytuacją jest, jeśli nauczyciel w przedszkolu pracuje z niewielką grupą dzieci, kiedy każdemu może poświęcić wiele swojej uwagi, bez szkody dla pozostałych wychowanków. Zwykle jednak, głównie w przedszkolach państwowych, grupy są liczne – mają po 20-25 osób, na które przypada jeden lub dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego. Nie pracują oni z dziećmi przez cały czas razem, ale np. od godziny 7 do 13 jest jedna nauczycielka, a od 11 do 17 druga.  Czy istnieją jakiekolwiek odgórne przepisy i wymagania mówiące o tym, ile dzieci może być w grupie przedszkolnej i jak wielu nauczycieli powinno z nimi pracować?

Rozporządzenie Ministra Edukacji

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 21 maja 2001 roku liczba dzieci w oddziale przedszkolnym czy w przedszkolu, w jednej grupie nie może przekroczyć 25 osób.  Na jedną grupę przedszkolną, a więc automatycznie na 25 dzieci przypada jeden nauczyciel lub wychowawca, oraz dodatkowo osoba wspomagająca w opiece nad dziećmi.

Jeśli grupa przedszkolna ma organizowane wyjście lub wycieczkę, to wychowawca może mieć pod opieką 15 dzieci i powinien mieć do pomocy przydzielonego wcześniej opiekuna, w roli którego mogą występować rodzice dzieci lub inni wychowawcy przedszkolni.

Oddział integracyjny przedszkola

Inne wymogi istnieją w stosunku do przedszkoli z oddziałami integracyjnymi. W nich liczba dzieci przypadających na jedną grupę powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych. W oddziale specjalnym może być:

  • od 6 do 8 w oddziale dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących,
  • od 6 do 10 w oddziale dla dzieci niewidomych i słabowidzących,
  • od 10 do 16 w oddziale dla dzieci z chorobami przewlekłymi,
  • od 6 do 8 w oddziale dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi,
  • od 8 do 12 w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową,
  • od 6 do 10 w oddziale dla dzieci z upośledzeniami umysłowymi w stopniu umiarkowanym i znacznym,
  • od 2 do 4 w oddziale dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

To całkowicie uzasadnione, że liczebność grup przedszkolnych w oddziałach specjalnych i oddziałach integracyjnych musi być mniejsza, niż w innych placówkach, z uwagi na większe potrzeby przedszkolaków. Nauczyciele wychowania przedszkolnego muszą być odpowiednio przygotowani do pracy z takimi dziećmi.