Dobre przedszkole – czyli jakie?

15127381_10207586377040480_1561670041_oWiosną i latem rodzice 3-latków rozpoczynają poszukiwania najlepszego przedszkola dla swoich pociech. Co jednak należy rozumieć pod pojęciem „dobre przedszkole”. Jakie cechy przypisywane będą takiej placówce?

Dobre, bo darmowe?

I tak, i nie. Fakt konieczności uiszczania regularnie co miesiąc czesnego za przedszkole niepubliczne dla wielu rodzin będzie zbyt dużym obciążeniem, a dla innych niepubliczna placówka będzie kwintesencją „dobrego przedszkola”, które traktuje dzieci jako indywidualności, dba o ich wszechstronny rozwój i zapewnia wiele dodatkowych, atrakcyjnych zajęć, m.in. skuteczną naukę języka angielskiego.

Serdeczna atmosfera placówki

Najlepszym wyznacznikiem tego, czy mamy do czynienia z „dobrym przedszkolem” będzie to, jak czuje się tam nasze dziecko. Warto skorzystać z tzw. dni otwartych i odwiedzić wybrane przedszkole wraz z synem lub córką. Zobaczymy, czy w przedszkolu panuje miła, serdeczna atmosfera, dzieci są uśmiechnięte i na każdym kroku spotykają się z pomocą i wsparciem ze strony nauczycieli. Jeśli w przedszkolu jest szaro, ponuro, a dzieci nie mają właściwie czym się bawić, nie będzie to świadczyć na jego korzyść.

Wszechstronny rozwój dziecka

Przedszkole powinno przede wszystkim dbać o rozwijanie u dzieci samodzielności, kreatywności, poczucia własnej wartości oraz indywidualnych talentów. Nie można wszystkich traktować jedną miarą, ponieważ każde dziecko jest inne i ma nieco inne potrzeby i umiejętności. Nauczyciele w przedszkolu, którzy na co dzień spotykają się ze swoimi wychowankami, mają okazję zauważyć i wspierać zainteresowania przedszkolaków.

Przy wyborze „dobrego przedszkola” warto zapoznać się z wychowawcami dziecka, ponieważ głównie to od ich wykształcenia, doświadczenia i podejścia pedagogicznego zależy, jak maluch przejdzie proces adaptacji w przedszkolu i jak w przyszłości będzie wykorzystywał swój potencjał rozwojowy. Nauczycielem w przedszkolu powinna być osoba kompetentna, która lubi dzieci, traktuje je na zasadzie wzajemnego szacunku i akceptacji dla wszelkich odmienności.

Małe grupy i zajęcia dodatkowe

Dobra placówka przedszkolna stara się budować małe, dobrze zintegrowane ze sobą grupy, w których dzieci uczą się od siebie nawzajem i pracują wydajnie z nauczycielami. Przedszkole musi zapewniać równowagę między kwestiami nauki i zabawy. Powinno realizować założony program, w tempie dostosowanym do umiejętności każdego dziecka, ale najważniejsze jest prawidłowe rozwijanie aktywności przedszkolaków. Uczyć można poprzez gry i zabawy, a dzieci najlepiej taką wiedzę będą przyswajać.

Dodatkowe zajęcia, m.in. język angielski jako drugi, równoległy język w przedszkolu, stwarzają dla dzieci większe szanse na przyszłość. Łatwiej im będzie uczyć się danego języka w szkole i przełamią barierę językową już na etapie przedszkola.

Trudno jest w sposób jednoznaczny i uniwersalny zdefiniować „dobre przedszkole”. Powinno ono mieć zestaw cech, który przedstawiliśmy w niniejszym artykule.