Przejdź do treści

Jak rozpoznać wyjątkowe zdolności u dziecka?

violin-1617730_640Każde dziecko jest inne, ma odmienne zainteresowania i talenty. Rodzice chcieliby dla swojej pociechy jak najlepiej, co rozumiane jest także jako rozwijanie wyjątkowych zdolności syna lub córki. Pytanie tylko, jak je trafnie rozpoznać, aby we właściwy sposób pokierować swoim dzieckiem?

Obserwacja rodziców na pierwszym miejscu

To rodzic od urodzenia jest zawsze najbliżej swojego syna lub córki i ma szansę jako pierwszy zauważyć unikalne talenty dziecka. Nie trzeba być detektywem, aby zauważyć, że nasze dziecko wyjątkowo lubi rysować, śpiewać czy tańczyć. Ważne jest, aby maluch miał duże horyzonty, jeśli chodzi o różne aktywności – sportowe, językowe, matematyczne czy artystyczne. Dlatego warto wybrać się z nim na mecze piłki nożnej, tenisa czy siatkówki, albo zorganizować wizytę w takim miejscu, jak Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Dziecku łatwiej będzie odnaleźć swój talent i pasję, jeśli będzie miało większy wybór aktywności.

Jeśli w pierwszych latach życia nie widzimy, żeby nasze dziecko szczególnie się czymś zajmowało, albo coś mu sprawiało wybitną radość – nie szkodzi, talent może ujawnić się znacznie później. Nie powinniśmy też robić nic na siłę, ani w żadnym przypadku realizować za pośrednictwem dziecka swoje niespełnione ambicje. Fakt, że mama chciała zostać prima baleriną, ale nigdy jej się to nie udało, nie musi oznaczać, że córeczka ma od najmłodszych lat uczęszczać na zajęcia baletowe.

Pomoc nauczycieli

Kiedy dziecko idzie już do przedszkola, albo do szkoły podstawowej, także i nauczyciele i wychowawcy mogą rozpoznać jego talenty. Jako pedagogom potencjalnie powinno im być łatwiej tego dokonać, choć nie należy zapominać, że pod ich opieką znajduje się więcej dzieci, z których każde zasługuje na taki sam poziom uwagi.

W przedszkolach prywatnych najczęściej grupy są mniejsze, dlatego nauczyciel może rozwijać zainteresowania swoich podopiecznych w większym zakresie. Przedszkola mogą realizować ciekawe zajęcia, zapraszać gości i w ten sposób inicjować zainteresowania przedszkolaków.

Na podobnej zasadzie działa to w szkole podstawowej, choć w tym przypadku konieczność realizacji pewnego programu zajęć jest ważniejsza niż rozwijanie szczególnych talentów. Współpraca jednak pomiędzy nauczycielem a rodzicem na polu talentów dziecka może przynieść oczekiwane rezultaty. Kto wie, może nasz syn w przyszłości zostanie drugim Ronaldo lub Messim, a nasza córka będzie tak samo dobrze odgrywać role jak Krystyna Janda? Stworzenie dzieciom możliwości rozwoju jest bardzo ważne dla ich przyszłości.