Przejdź do treści

Tradycje wielkanocne – jak o nich mówić do przedszkolaków?

Wielkanoc to najważniejsze święta w kościele katolickim. W Polsce obchodzone są zgodnie z tradycją, zwykle w domu, w gronie rodzinnym. Przed nastaniem Wielkiej Nocy, w przedszkolach odbywają się najczęściej zajęcia, które mają wyjaśniać dzieciom ideę tych ważnych świąt. Oczywiście, przy wyjaśnianiu tradycji wielkanocnych warto dostosować poziom informacji i sposób ich przekazywania do wieku maluchów.

Czy mówić o drodze krzyżowej i ukrzyżowaniu Jezusa?

W młodszych grupach przedszkolnych niekoniecznie warto poruszać temat historii Jezusa i jego bolesnej drogi do śmierci i zmartwychwstania. Ze starszymi dziećmi jak najbardziej można podjąć ten temat, ale należy traktować go w wymiarze religijnym i społecznym.

W przedszkolu idea świąt wielkanocnych powinna być przedstawiona w sposób dostosowany do możliwości intelektualnych i emocjonalnych dzieci. Mówienie o drodze krzyżowej i śmierci Chrystusa najprawdopodobniej wzbudzi niepotrzebny lęk. Można jednak podkreślić, że Chrystus to ważna postać w historii, a zwłaszcza w religii katolickiej. Dzieci powinny wiedzieć, że był on gotów do dużych poświęceń dla innych.

Przed świętami warto skoncentrować się na emocjonalnym wymiarze świąt, jako okazji do bycia razem z rodziną, budowania więzi, tradycji i wspólnych wartości.

Malowanie pisanek

Symbolem zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa jest między innymi jajko. Kojarzy się ono z nowym życiem, ale przede wszystkim dla najmłodszych jest ono równoznaczne z okresem Wielkiej Nocy. W przedszkolach śmiało można urządzić wspólne malowanie pisanek przy użyciu różnych metod zdobienia. Dzieci mogą przynieść do szkoły wydmuszki lub jajka styropianowe, z którymi łatwiej będzie pracować maluchom. Jajeczka trafią później do koszyków wielkanocnych, które zabiorą ze sobą do kościoła w Wielką Sobotę na poświęcenie pokarmów.

Wspólne tworzenie kartek wielkanocnych

Dla tych, którzy nie mogą razem z nami przeżywać świąt Wielkiej Nocy można wraz z dziećmi przygotować okolicznościowe kartki. Technika dowolna – może być to rysunek, malowidło, wyklejanka czy nawet formy 3D, w zależności od wieku dziecka i zdolności plastycznych.

Rzeżucha czy owies?

W ramach przekazywania dzieciom wielkanocnych tradycji w przedszkolu można posiać wraz z nimi rzeżuchę na wacie lub owies. To dobry sposób nauczenia dzieci co nieco o prawach natury, o kiełkowaniu ziarenek i obserwacji tego, jak rośnie roślina.