Dziecko w wieku przedszkolnym jest pełne energii i bywa, że trudno mu skupić się na poleceniach nauczyciela. Wciąż trzeba przypominać mu o konieczności wykonania zadania i pilnować, czy rzeczywiście się nim zajmuje. Wiele dzieci ma problemy ze skupieniem uwagi. Jak mogą im pomóc rodzice i jak powinni reagować nauczyciele i wychowawcy w przedszkolu?
Rozwój koncentracji konieczny
Dla dziecka, podobnie jak i dla dorosłego, bardzo ważną umiejętnością jest umiejętność skupienia uwagi na danej rzeczy, osobie czy zjawisku. Bez niej niemożliwe jest zidentyfikowanie przez mózg pożądanej informacji. Dekoncentracja powoduje, że dziecko nie uważa podczas zajęć w przedszkolu i gorzej radzi sobie z wykonywaniem poleceń. Jego spostrzeżenia są niepełne, a myśli chaotyczne. Nie potrafi zapamiętać często bardzo łatwych informacji. Ma kłopoty z tym, aby doprowadzić do końca podejmowane aktywności – sprzątanie pokoju, malowanie obrazka czy ubieranie się.
Koncentracja u dzieci w różnym wieku
Dzieci w wieku do 3 lat, czyli w praktyce do czasu pójścia do przedszkola, skupiają swoją uwagę na zabawie nie dłużej niż 15 minut. Maluch potrzebuje wsparcia osoby dorosłej – rodzica czy opiekuna, aby dokończyć swoje zadanie, np. zjeść samodzielnie posiłek. Wciąż trzeba mu przypominać o tym, że na przykład trwa obiad.
U dzieci w wieku od 3-4 lat mogą skupić się na tym, co je interesuje, np. na bajce, przez 15-20 minut. Natomiast uwagę dowolną, kierowaną przez ich wolę, utrzymują przez około 10 minut. Stąd też zajęcia przedszkolne nie mogą trwać tyle, co lekcja w szkole. Dopiero „starszaki” mogą bawić się jedną i tą samą rzeczą nawet przez 40 minut, a uwaga dowolna wydłuża się do około 20 minut.
Jeśli nauczyciel w przedszkolu chce prowadzić zajęcia np. z języka angielskiego, może je organizować w krótkich interwałach czasowych. Zupełnie inaczej jest w przypadku nauki poprzez zabawę, gdzie w zasadzie przez cały dzień pobytu w przedszkolu dziecko samoczynnie się czegoś uczy, ale nie jest do tego w żaden sposób zmuszane.
Jak rodzic może pomóc dziecku?
Od urodzenia rodzic może kształtować u swojego dziecka koncentrację. Niemowlę pobudzane do zabawy np. poprzez pokazywanie mu kolorowych zabawek, zaczyna najpierw intensywnie śledzić je wzrokiem, a później wyciąga do nich rączki.
Rodzic przede wszystkim powinien pobudzać w dziecku ciekawość świata i organizować zabawy zgodnie z życzeniami dziecka. Jeśli maluch chce w danej chwili rysować, warto wręczyć mu kredki czy farby i pozwolić na kreatywną twórczość. Widząc, że nasza pociecha się bawi w najlepsze, dajmy jej trochę więcej czasu na dokończenie zabawy. Dzięki temu w przyszłości będzie kończyło zadania, które przed nim postawiono.
Ważne jest, aby ograniczyć dziecku oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe. Takie czynności nie pozwalają maluchom skupiać się na czytanych bajkach czy na słuchaniu pani w przedszkolu, ponieważ otoczenie wydaje mu się nudne.