Konwencja biligualna nauczania w przedszkolu polega na prowadzeniu zajęć dla dzieci w języku polskim oraz języku obcym – najczęściej w języku angielskim. W ten sposób placówka wychowawcza wypełnia ideę nauczania dwujęzykowego, dając dzieciom możliwość obcowania przez cały dzień, zarówno podczas zajęć dydaktycznych, jak i w czasie swobodnej, codziennej aktywności, z językiem obcym. W każdej grupie przedszkolnej minimum przez 5-6 godzin dziennie powinny odbywać się zajęcia i tzw. obcowanie z językiem angielskim. W ten sposób można zapewnić dziecku dokonywanie realnych, widocznych postępów w przyswajaniu języka angielskiego.
Jak wychowywać dziecko w systemie biligualnym?
Wczesne nauczanie języka obcego obejmuje procesy dydaktyczne, które powinny odbywać się już w przedszkolu, aby język obcy stał się obok języka ojczystego, naturalnym środkiem przekazu informacji i środkiem komunikacji. Najlepiej takie cele osiąga się, jeśli zapewnić można dzieciom stały kontakt z językiem obcym. Bilingualne programy opierają się o koncepcję zastosowania języka angielskiego, jako języka instrukcji i komunikacji w przedszkolu. Dziecko, które w wieku 3 lat zaczyna uczęszczać do przedszkola dwujęzykowego, często po raz pierwszy ma styczność z danym językiem. Nie jest to problemem, a maluchy szybko pokonują barierę językową.
Bez skutków negatywnych dla rozwoju mowy w języku ojczystym, dzieci wychowywane w przedszkolu bilingualnym, wzbogacają swoje umiejętności o znajomość nowego języka. Równorzędnie w placówce istnieją język polski i język angielski, choć ważne jest, aby jedni nauczyciele porozumiewali się z dzieckiem tylko w języku polskim, a inni tylko w języku obcym. Dziecko szybko zaczyna rozumieć, z kim ma się porozumiewać w jakim języku.
Istnieją także placówki, które prowadzą edukację jedynie w języku obcym, przy czym nauczyciele powinni znać na tyle język ojczysty dziecka, aby zrozumieć jego podstawowe wypowiedzi.
Przebieg nauki
Dzieci, które nigdy wcześniej nie miały styczności z językiem obcym, początkowo słysząc go przez kilka godzin w przedszkolu, starają się zrozumieć sens wypowiedzi nauczyciela. Oczywiście to naturalne, że w pierwszym etapie uczęszczania do przedszkola dwujęzycznego, zwracają się do nauczycieli i opiekunów w swoim języku ojczystym, ale z czasem zaczynają nabierać sprawności mówienia w drugim języku. To od indywidualnych zdolności i predyspozycji dziecka zależy, jak długo będzie ono chętniej konstruować wypowiedzi w języku ojczystym.