Programy multimedialne i urządzenia elektroniczne w nowoczesnych przedszkolach i przy pracy z dziećmi w różnym wieku zaczynają odgrywać coraz większą rolę. Zajęcia w przedszkolu stają się dzięki nim znacznie bardziej atrakcyjne, bogatsze, bardziej wartościowe i przystępne dla dzieci. Jakie miejsce we współczesnych placówkach przedszkolnych zajmują multimedia?
Jakie urządzenia są wykorzystywane w przedszkolach?
Komputery, rzutniki multimedialne, tablice interaktywne oraz odpowiednie programy dopasowane do wieku i umiejętności dzieci – z tego wszystkiego na co dzień mogą coraz częściej korzystać nauczyciele wychowania przedszkolnego. Podczas prowadzonych przez siebie zajęć mogą sięgnąć po internetowe strony edukacyjne i wykorzystywać ich zawartość. Serwisy przeznaczone dla najmłodszych charakteryzują się tym, że uczą poprzez zabawę. Niejednokrotnie nauka przeplatana jest z grami, zabawami czy konkursami, a w roli towarzyszy tychże zabaw występują lubiane przez dzieci bajkowe postacie.
Atrakcyjna forma nauki
Jeśli dziecko może wziąć aktywny udział w zajęciach, np. z wykorzystaniem tablic multimedialnych – rysować na nich i wskazywać odpowiedzi na zadawane pytania, z pewnością chętniej to zrobi, niż wówczas, gdy może posługiwać się tylko książką czy zeszytem ćwiczeń. Tablice multimedialne można traktować jak wielki monitor interaktywny, reagujący na dotyk. Użytkownik korzystać może z takiego urządzenia w parze z dowolnym programem w komputerze, a w zależności od technologii, w jakiej została tablica wykonana, dziecko może używać też specjalne interaktywne piór, inny przedmiot czy nawet własną dłoń.
Bardzo ważne jest, by nauczyciel właściwie stosował technologię informacyjno-komunikacyjną. Ma ona na celu wspieranie ogólnego rozwoju przedszkolaków i pomagać w przekazywaniu wiedzy o otaczającym nas świecie. Umiejętności techniczne, jakie dziecko zdobywa przy okazji zajęć z wykorzystaniem multimediów, to wartość dodana.
Prezentacje multimedialne w przedszkolu
Sposobem na skupienie uwagi dziecka na danym temacie może być stworzenie pomysłowej, atrakcyjnej prezentacji multimedialnej, dotyczącej konkretnego tematu. Prezentacja może wzbogacić i uatrakcyjnić zajęcia dla dzieci, choć nie powinna ona być wiodąca w pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej. Należy ją traktować jako pewne urozmaicenie zajęć i stosować np. kilka razy w miesiącu, by przedszkolaki za każdym razem były zaciekawione prezentacją multimedialną.