Przejdź do treści

Ćwiczenia pomagające w socjalizacji przedszkolaka

2Dzieci wchodzące w grupę przedszkolną, która już funkcjonuje od pewnego czasu, miewają duże problemy z socjalizacją. Nie wiedzą, jak zachować się w wielu codziennych sytuacjach. Mają też trudności z nawiązywaniem normalnych kontaktów z innymi przedszkolakami. Rodzice i wychowawcy w przedszkolu powinni więc uczynić wszystko, aby asymilacja dziecka z grupą rówieśniczą i z samym przedszkolem, przebiegała w sposób niezakłócony. Jak tego dokonać?

Praca w domu

Wysyłanie dziecka do przedszkola po raz pierwszy, w wieku 3 lat, kiedy wszystkie dzieci w grupie się jeszcze nie znają ma inny charakter, niż zapisanie malucha do przedszkola w ciągu trwania roku szkolnego. Dziecko będzie traktowane jako „ten nowy”, a niewykluczone, że dzieci nie będą chciały się z nim bawić. Dziecko może stać się zamknięte w sobie, wycofane i wówczas trudno będzie do niego dotrzeć. Dlatego rodzice już w domu, przed zapisaniem malucha do przedszkola, powinni podjąć właściwe kroki, aby zapewnić mu satysfakcjonujący kontakt z innymi dziećmi.

Dzięki częstym wizytom znajomych, którzy mają dzieci, albo wizytom na placu zabaw i w salach zabaw dla najmłodszych, dziecko nauczy się, jak nawiązywać nowe znajomości i jak zachować się w sytuacji, kiedy nikogo nie zna w danym miejscu. Początkowo warto takie spotkania inicjować we własnym domu, gdzie nasza pociecha poczuje się po prostu pewnie.

Dzięki takim działaniom będziemy w odpowiednim kierunku stymulować rozwój dziecka i nakierowywać go na właściwe ścieżki. W skrajnych przypadkach, kiedy dziecko nie potrafi i nie chce się z nikim bawić, można zaprosić do domu terapeutę, który pomoże w przeprowadzaniu terapii dla dziecka.

Praca w przedszkolu

Nie tylko rodzice w zaciszu własnego domu, ale i przedszkolanki, do których trafia dziecko, powinny wiedzieć, jak ułatwić mu pracę i zabawę w grupie rówieśniczej. Jeśli tylko podejdą do sprawy w pedagogiczny sposób, dziecko szybko się zżyje z grupą i nie będzie wykluczane z zabaw. Dziecko wymaga dyscypliny, ale i uczucia oraz zrozumienia dla swoich potrzeb, których często nie jest w stanie samodzielnie wyrazić werbalnie. Jeśli po kilku tygodniach od zapisania do przedszkola maluch mało mówi, najchętniej siedzi sam przy stoliku i czeka biernie na rodziców, rodzice powinni odbyć konsultacje z psychologiem dziecięcym. Być może to nie najlepszy czas na to, aby uczyć dziecko przełamywania problemów i kompleksów w socjalizacji przedszkolnej. Wtedy rodzic powinien odłożyć na później kolejną próbę zapisania malucha do przedszkola.