W większości dużych, państwowych przedszkoli, tworzone są grupy wiekowe przedszkolaków. Są w nich grupowane dzieci zaliczane do maluchów i starszaków. Maluchy odpowiadają dzieciom w wieku około 3 lata. Starszaki podzielone są według wieku na grupy, w których znajdziemy 4-latki i 5-latki. Sześciolatki w większości przypadków są już uczniami szkoły podstawowej, po przeprowadzonej niedawno reformie oświatowej. W mniejszych przedszkolach, a zwłaszcza w przedszkolach prywatnych dzieci w różnym wieku uczęszczają do tej samej grupy. Czy takie grupy mieszane wiekowo to dobry pomysł?
Nauka od siebie nawzajem
Przedszkola preferujące mieszane pod względem wieku grupy wychowanków wskazują, że dzięki temu młodsze dzieci mogą uczyć się naturalnie właściwych wzorców zachowań od starszych dzieci. Szybciej więc stają się samodzielne, niż dzieci przebywające wyłącznie w towarzystwie swoich rówieśników. Dziecko przebywa w naturalnym dla każdego człowieka środowisku, zróżnicowanym, odpowiednim dla jego zdrowego rozwoju. Również i starsze dzieci mogą uczyć się w takim przypadku odpowiedzialności za młodszych kolegów, tolerancji i troski. Edukacja społeczna staje się bardziej efektywna i o wiele skuteczniejsza niż w tradycyjnych grupach przedszkolnych podzielonych wiekowo.
Rozwój społeczny dziecka
Rodzice często obawiają się, że posyłanie zwłaszcza starszych dzieci do grup z maluchami wpłynie negatywnie na rozwój psychoruchowy dziecka i na jego inteligencję. Tymczasem, w przedszkolu w grupach mieszanych wiekowo uwzględnia się wszystkie niedostatki fizyczne, psychiczne, intelektualne i społeczne dzieci. To naturalne, że jedne są lepsze np. w malowaniu, a inne w gimnastyce. W takiej mieszanej grupie nie kształci się postaw średnich, ale wyrównuje się poziom do góry. Młodsze dzieci mogą korzystać z bogatych doświadczeń przedszkolnych dzieci starszych. Starszaki uczą się empatii dla maluchów, łatwiej akceptują później młodsze i starsze rodzeństwo oraz chętniej wypełniają obowiązki.
Naturalnie kształtowana jest postawa tolerancji, partnerstwa i współżycia w środowisku nieograniczonym pod względem wiekowym. Dzieci młodsze starają się jak najlepiej naśladować dzieci starsze, dążąc do ich poziomu. Mogą więc szybciej się rozwijać niż w grupach rówieśniczych w przedszkolu.
Cała grupa przedszkolaków staje się bardziej otwarta na wprowadzanie do ich małej społeczności kolejnych dzieci, w różnym wieku i o różnych umiejętnościach interpersonalnych.