W Polsce dopiero od niedawna wyraźnie rozwija się trend nauczania w przedszkolach języka obcego. W praktyce niestety często wygląda to w ten sposób, że dzieci mają dwa razy w tygodniu zajęcia z języka angielskiego – po 15 minut każde i tak naprawdę nie mają szansy na oswojenie się z językiem obcym i na naturalne nabycie umiejętności posługiwania się nim. Znacznie lepiej na tym tle wypada nauka języka obcego równolegle z językiem ojczystym, w przedszkolach dwujęzycznych.
Wczesne nauczanie języków obcych
Małe dzieci mają chłonny umysł i w sposób naturalny mogą uczyć się drugiego języka, równolegle do nauki języka ojczystego. Ma to miejsce chociażby w rodzinach dwujęzycznych, gdzie np. mama rozmawia z dzieckiem i przemawia do niego od urodzenia w języku angielskim, a ojciec w języku polskim. Wczesne rozpoczęcie nauczania języków obcych w przedszkolach rozwija się w bardzo dynamiczny sposób w całej Europie. W niektórych krajach Unii Europejskiej istnieje już długa tradycja w organizowaniu zajęć językowych dla najmłodszych dzieci. Polska dopiero rozpoczyna swoją drogę ku rozwijaniu takiego modelu nauczania językowego i to na razie niemalże wyłącznie w przedszkolach prywatnych.
W dzisiejszych czasach, w obliczu ekspansji międzynarodowej i internacjonalizacji, nauka języków obcych jest wręcz koniecznością. Jest to warunek niezbędny, pozwalający obywatelom Unii Europejskiej, a więc i Polakom, na skorzystanie w przyszłości z szerokich możliwości zawodowych i osobistych. Aby umożliwić młodym pokoleniom opanowanie perfekcyjnie dwóch języków – obcego i rodzimego, należy rozpoczynać systematyczną naukę pierwszego języka obcego już w przedszkolu. Taki pogląd został wyrażony już w opublikowanym w 1995 roku raporcie edukacyjnym „Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństw”.
Stanowisko KE
Komisja Europejska wypowiada się na temat nauczania języków obcych i promowania komunikacji międzykulturowej wśród najmłodszych dzieci, w przedszkolach, bardzo pozytywnie. Dwujęzyczność edukacji przedszkolnej jest okazją do pełnego kształtowania kompetencji komunikacyjnych podczas zajęć z języków obcych w kolejnych szkołach – podstawowej, gimnazjalnej czy średniej.
Badania prowadzone w ramach projektu „Language Rich Europe” pokazują, że kilkuletnie dzieci uczą się języków obcych znacznie szybciej niż dorośli, dlatego należy promować instytucje edukacyjne dwujęzyczne w polskim społeczeństwie.