Przejdź do treści

Jak dziecko ma stać się częścią grupy przedszkolnych rówieśników?

Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to dla każdego dziecka duży stres. Udziela się on również rodzicom, którzy martwią się, jak ich pociecha poradzi sobie z dołączeniem do grupy przedszkolnej. Jest to trudniejsze wtedy, gdy dziecko przenosi się z innego przedszkola, kiedy grupa rówieśnicza jest już dobrze zgrana i wszyscy jej członkowie się znają. Jak pomóc dziecku w integracji? Jaką rolę odgrywają przy tym przedszkolaki, ich rodzice oraz nauczyciele w placówce?

Jak wygląda struktura grupy przedszkolnej?

Z definicji grupy przedszkolnej wynika, że powinna to być grupa hierarchiczna, na czele której stoi przywódca – nauczyciel. Wewnątrz grupy tworzą się mniejsze podgrupy, powstające stopniowo. Zależne są one od dzieci i powiązań pomiędzy nimi. Zwykle dziewczynki trzymają się z dziewczynkami, a chłopcy z chłopcami, choć podział ten może zostać zaburzony. Z czasem tworzą się mniejsze grupki, w których można wyszczególnić liderów. Granice pomiędzy takimi grupkami są płynne. W wyniku kontaktów koleżeńskich wzrasta więź emocjonalna, tworzą się pierwsze przyjaźnie, które mogą przetrwać próbę czasu.

Zwarta struktura grupy przedszkolnej zaspokaja potrzeby społeczne i psychologiczne swoich członków, dlatego przestaje być jedynie grupą formalną. Trudno przeniknąć przez barierę, jaką tworzą przedszkolaki w swoim towarzystwie. Nowa osoba w przedszkolu, chcąc nie chcąc przyjmuje pozycję „nowego” lub „nowej”. Początkowo może być odrzucona przez pozostałe dzieci, dlatego i nauczyciele, i rodzice powinni uczynić wszystko, aby pierwsza nieufność i dystans szybko zniknęły.

Adaptacja nowej osoby

Główną rolę w tym procesie odgrywa nauczyciel. W naszej placówce również zdarzały się sytuacje, w których w ciągu roku czy od września, do zgranej grupy przedszkolnej przychodziło nowe dziecko. Od razu nauczyciel musi je przedstawić innym podopiecznym i zadbać o jego komfort. Powinien wcześniej zadbać o znalezienie dziecku dogodnego miejsca przy stoliku – podczas zabaw kreatywnych czy spożywania posiłków.

Przez pierwsze dni pobytu nowego dziecka w przedszkolu nauczyciel może zorganizować zabawy adaptacyjne, aby dzieci mogły się lepiej poznać i zintegrować. Włączanie na siłę dziecka do istniejącej już grupki w grupie rówieśniczej nie jest dobrym pomysłem. Zwykle jednak dzieci są ciekawe „nowej osoby” i chętnie z nią rozmawiają. To pomaga w przełamaniu „pierwszych lodów”.

Rodzice takiego dziecka powinni zadbać o to, aby ośmielić go i przygotować do nawiązania nowych kontaktów z rówieśnikami. Każdy przedszkolak jest jednak inny. Nieśmiałemu dziecku będzie trudniej niż temu, które jest przebojowe.