Umysł małego dziecka jest znacznie bardziej chłonny i aktywny w procesach uczenia się, niż umysł osoby dorosłej. Z tego względu przedszkolak szybciej nauczy się na przykład języka obcego niż jego rodzic. Cały okres, jaki maluch spędza w przedszkolu jest generalnie czasem intensywnego rozwoju języka ojczystego. Dziecko uzupełnia swoje słownictwo i pracuje nad poprawną wymową.
Zdolności uczenia się języka
W wieku od 3 do 7 lat następuje intensywny rozwój języka ojczystego u dzieci. Maluchy uczą się kontrolować prawidłową wymowę wszystkich dźwięków swojego języka. Proces ten kończy się dopiero w szkole podstawowej. Podczas jego przebiegu przedszkolaki wykorzystują naturalne, wrodzone zdolności człowieka do uczenia się języka. Polega to na aktywnym uczestniczeniu w komunikacji językowej – zarówno z osobami dorosłymi, przede wszystkim rodzicami, opiekunami i nauczycielami w przedszkolu, jak i rówieśnikami.
Te same zdolności okazują się nieocenioną pomocą przy nauce drugiego języka – języka obcego. Niemniej, rodzic lub nauczyciele w przedszkolu muszą zadbać o uruchomienie drugiego języka. Dziecko na bieżąco, najlepiej każdego dnia, przez co najmniej 20 proc. swojego czasu, powinno mieć możliwość obcowania z językiem obcym. Powinno mieć okazję do naśladowania wymowy obcych słów i aktywnego uczestniczenia w interakcji językowej.
Zapisanie swojej pociechy do przedszkola dwujęzycznego zapewni mu otrzymywanie z bezpośredniego otoczenia wystarczającej ilości bodźców, w postaci interesujących, sensownych komunikacyjnie i zrozumiałych pod względem kontekstu wypowiedzi językowych. Dzięki temu dziecko zacznie naturalnie uczyć się drugiego języka, przyswajając pewny zasób słownictwa i struktur językowych.
Jak przedszkolak uczy się drugiego języka?
Dzieci w przedszkolu w rzeczy samej nie uczą się drugiego, obcego dla siebie języka, ale zostają nakierowane przez nauczycieli na to, aby obcy język stał się dla nich naturalny obok języka ojczystego. Staje się on narzędziem ogólnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego, intelektualnego i społecznego. Dzieci poznają w drugim języku swoje otoczenie i mogą posługiwać się nim podczas zajęć w przedszkolu oraz swobodnej zabawy z rówieśnikami. Ważne jest, aby nauczyciele w przedszkolu podzielili się na tych, którzy mówią do dziecka wyłącznie po polsku i wyłącznie w języku obcym. Dzięki temu dziecko szybciej nauczy się języka i będzie się nim sprawnie posługiwać.