Przejdź do treści

Jak język obcy przyswajają dzieci w wieku przedszkolnym?

1Istnieje obiegowy pogląd mówiący o tym, że dzieci bardzo szybko przyswajają sobie znajomość języka obcego na etapie wczesnego dzieciństwa. W jaki sposób przedszkolak rejestruje i przyswaja sobie język obcy, który słyszy w dwujęzycznym przedszkolu? Czy nie przynosi mu to chaosu językowego w głowie?

Uczenie dzieci języków obcych od najmłodszych lat jak najbardziej właściwe

Zarówno nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i sami rodzice nie kwestionują już w dzisiejszych czasach tego, że uczenie dzieci w wieku przedszkolnym języków obcych jest jak najbardziej zasadne. Daje im to lepszy start w przyszłość i ułatwia naukę języka lub języków obcych w przyszłości.

Ciekawostka

W Korei kursy języka angielskiego są oferowane już matkom spodziewającym się dzieci. Kobiety w ciąży uczestnicząc w lekcjach języka angielskiego mają oswajać dziecko w życiu płodowym z fonetyką językową. Istnieje przekonanie mówiące o tym, że wpłynie to pozytywnie na rozwój językowy i intelektualny dziecka po narodzinach.

Nauczyciele w przedszkolach dwujęzycznych zauważają, że wczesne wprowadzenie języka obcego do świata dziecka zwiększa skuteczność uczenia się przez dzieci kolejnych języków. Nauka ta będzie skuteczna, jeśli zapewnimy dzieciom jak najwięcej czasu na kontakt z językiem, co możemy spełnić zapisując pociechę do przedszkola dwujęzycznego. Najlepiej dodatkowo, aby kontakt z językiem dziecko miało także poza przedszkolem, ponieważ wyrabia to w psychice dziecka rzeczywistą potrzebę wykorzystywania języka na co dzień.

Jak dziecko się uczy?

Nauka języka obcego w przedszkolu ma nieco inny charakter niż taki sam proces realizowany w szkole podstawowej, gimnazjum czy w szkole średniej. Dziecko przyjmuje słowa w obcym języku naturalnie, łatwo się ich uczy i posługuje się nimi. Jeśli przedszkole zapewni ciekawe i przyjemne dla przedszkolaków zajęcia z j. angielskiego, zachęci tym samym dzieci do komunikowania się w tym języku. Na początku wykorzysta zasłyszane słówka w komunikacji z nauczycielem, a w miarę upływu czasu również w kontakcie z rówieśnikami. Duży wpływ na powstanie potrzeby komunikowania się po angielsku może być wykorzystanie przez nauczyciela nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, dzięki którym przedszkolaki będą mogły porozmawiać z rówieśnikami obcojęzycznymi przez internet.