U wielu maluchów diagnozowane są pewne zaburzenia w zakresie integracji sensorycznej. Przejawiać się to może między innymi w nieustającej potrzebie ruchu u dziecka, czy też urządzania histerii przy obcinaniu paznokci, a to tylko jedne z wielu objawów takich zaburzeń. W wielu przedszkolach profilaktycznie, dla lepszego rozwoju przedszkolaków są organizowane różnorodne zajęcia pozwalające na integrację sensoryczną. Na czym one polegają?
Czym jest integracja sensoryczna?
Prawidłowe przetwarzanie wrażeń sensorycznych – dotykowych płynących ze środowiska, czyli bodźców i rejestrowanych przez receptory, nazywane jest powszechnie integracją sensoryczną, w skrócie IS. Dobrze rozwijająca się integracja sensoryczna sprawia, że mózg malucha rozwija się tak, jak należy. Prawidłowo rozpoznaje określone bodźce, jakie płyną z receptorów wzroku, słuchu, równowagi, dotyku czy smaku. Dziecko potrafi je rozpoznać, segregować i właściwie interpretować, dlatego może wygenerować prawidłową reakcję na dany bodziec.
Czy wiecie, że proces integracji sensorycznej trwa od życia płodowego do około 7 roku życia? W przedszkolu nauczyciele mają odpowiednie kompetencje do tego, by wykryć u swoich podopiecznych ewentualne zaburzenia integracji sensorycznej i zareagować.
Terapia integracji sensorycznej
Jeśli przedszkolak nie radzi sobie dobrze z odbiorem bodźców albo ich odbiór jest zakłócony, a mózg nie może ich zinterpretować, dochodzi do zaburzenia integracji sensorycznej. W niwelowaniu takich problemów pomaga terapia integracji sensorycznej, której elementy mogą być realizowane w przedszkolu. Ćwiczenia i zadania dokonywane z dziećmi mają stymulować właściwie ośrodkowy układ nerwowy dziecka. Terapia nie ma bynajmniej na celu nauki konkretnych umiejętności, ale usprawnienie integrowania odbierania i prawidłowego interpretowania bodźców przez mózg dziecka.
W przedszkolu w terapii zaburzeń integracji sensorycznej wykorzystywane są różne metody, np. toczenie się w beczce, balansowanie na kołysce, dotykanie rękami i stopami mas sensorycznych, m.in. piasku kinetycznego. Dzieci poznają różne faktury i materiały, ucząc się je rozpoznawać. Proponowane jest doświadczanie różnorodnych substancji określonymi częściami ciała, w tym stopami i dłońmi. To kontrolowana i efektywna zabawa w przedszkolu, która z jednej strony podoba się dzieciom, ale i stymuluje wybrane zmysły. Pozwala na rozwijanie małej i dużej motoryki, zwiększenie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej.