Przejdź do treści

Jakich pożądanych postaw uczy nasze dzieci przedszkole?

5Posyłając dziecko do przedszkola, część rodziców ma nadzieję na to, że ich pociecha nauczy się w placówce właściwych postaw społecznych i zachowań pożądanych w życiu codziennym. Inni być może nawet nie mają takiej świadomości. Trzeba wiedzieć, że przedszkole odgrywa znaczącą rolę w wychowaniu małych obywateli i stanowi o podstawach współżycia społecznego. Czego właściwie może nauczyć nasze dziecko przedszkole?

Uniwersalny system wartości

Dziecko w wieku 2,5-3 lat powinno już wiedzieć, co jest dobre, a co złe. Zarówno rodzice, jak i przedszkole musi budować wraz z maluchem jego system wartości. Nie jest on wrodzony, ale kształtuje się wraz z upływem czasu. Dziecko musi wiedzieć, co mu wolno, a co jest absolutnie zabronione i potrafić rozpoznawać rzeczy dobre od złych. W ten sposób w toku życia przedszkolnego i domowego przyswaja sobie podstawowe normy postępowania.

Zasady życia w przedszkolu

Każde przedszkole ma swój własny, wewnętrzny regulamin, określający to, w jaki sposób dzieci powinny zachowywać się względem siebie oraz w stosunku do osób starszych, m.in. nauczycieli czy rodziców i obsługi przedszkola. Muszą okazywać szacunek starszym oraz współdziałać ze sobą w ramach podejmowanych wyzwań w placówce. Doświadczenia gromadzone podczas codziennych zajęć pozwalają na wyrobienie u dziecka odpowiedniego systemu norm. Wie ono, co mu wolno, a czego nie wolno robić. Aprobata i dezaprobata dla danych postaw ze strony nauczycieli przedszkolnych pokazuje jasno i wyraźnie, jakie reguły postępowania są właściwe dla życia społecznego.

Jednostka uczy się powracać do zachowań, które w jej dotychczasowym doświadczeniu przynosiły nagrody, np. pochwałę słowną czy znaczek na tablicy motywacyjnej, zaś unikać zachowań, które niosą za sobą ryzyko kary.

Altruizm u dzieci

W przedszkolu dziecko musi współpracować w grupie rówieśniczej, pomagać innym, słabszym, ale i samo może liczyć na taką samą pomoc ze strony nauczycieli lub starszych kolegów. Prezentowanie w placówce przez dorosłych zachowań prospołecznych rozwija altruizm u przedszkolaków. Utwierdza w przekonaniu, że ważne i słuszne jest udzielanie innym pomocy. Nauczyciele w przedszkolu są autorytetem dla dziecka i wzorem do naśladowania.

Dziecko uczy się w placówce, że nie można kłamać i skarżyć na siebie nawzajem. Opiekunowie rozmawiają z dziećmi i przekazują im informacje na temat norm społeczno-moralnych i ich znaczenia w życiu codziennym.