Przejdź do treści

Jakie są etapy rozwoju przedszkolaka?

15419283_10207770018871411_1480620879_oDzieci w przedszkolu bardzo szybko się rozwijają, ponieważ ich rozwój psychiczny i fizyczny oraz społeczny jest dobrze moderowany przez ekspertów. Trzeba podkreślić, że obecność dziecka na co dzień w przedszkolu oraz umożliwienie mu obcowania z rówieśnikami to bezcenne kwestie dla jego psychiki. W przyszłości dziecko łatwiej będzie się uczyło, będzie empatyczne i prospołeczne. W rozwoju przedszkolaka wyróżnia się trzy główne etapy rozwojowe.

Trzy etapy rozwoju

Od chwili urodzenia się dziecka do czasu osiągnięcia przez nie około 3 roku życia, mamy do czynienia z tzw. wiekiem dziecięcego pokoju. Maluch rozwija się pod opiekuńczymi skrzydłami rodziców, a jego umiejętności zależą od tego, w jakim stopniu rodzic czy inny opiekun poświęci mu czas i uwagę.

Drugim etapem jest wiek koziołka, który trwa od 3 do 6 lat. W ostatnim roku bytności w przedszkolu czy częściej przy rozpoczynaniu zerówki lub edukacji szkolnej, dziecko wchodzi w wiek szkolny.

Indywidualny rozwój każdego dziecka

Takie okresy w rozwoju małego dziecka wyodrębnił Maurice Debesse, francuski humanista i psycholog. Nie należy ich jednak ujmować dosłownie i sztywno się ich trzymać. To tylko pewne ramy rozwojowe dziecka, które w okresie przedszkola zasadniczo powinno znajdować się w wieku koziołka.

Z uwagi na fakt, że każdy przedszkolak jest inny i jest indywidualnością, dziecko w samoistny sposób przechodzi pomiędzy kolejnymi etapami rozwojowymi.

Około 3. roku życia dziecko zaczyna umacniać swoje ja. Ma własne zdanie i potrafi je wyrażać. Manifestuje swoje odczucia i emocje, dlatego bywa, że się buntuje przed ramami stawianymi mu przez rodziców czy nauczycieli w przedszkolu. Trzeba zrozumieć, że przez nieposłuszeństwo utwierdza swoją osobowość. Łatwo płacze, kiedy spotykają go niepowodzenia. Takie dziecko nie jest jeszcze zdolne do dokonywania analizy otaczającego go świata i zróżnicowania poszczególnych jego elementów. Myśli w sposób prosty, nie potrafi opisywać swoich emocji i fantazji.

Czterolatek zachowuje się zupełnie inaczej, ponieważ staje się bardziej wrażliwy na muzykę, taniec czy inne formy artystycznego wyrazu. Lubi przeciwstawiać się poleceniom dorosłych, a w ten sposób bada granice, w których może się poruszać. Na tym etapie rozwoju przedszkolak potrzebuje od dorosłych stanowczości i konsekwencji oraz wszechstronnego wsparcia.

Pięciolatek jest znacznie bardziej zrównoważony, nawiązuje przyjacielskie relacje z rówieśnikami i dorosłymi. ładnie się bawi, wykorzystując do tego celu własną wyobraźnię. Potrafi doprowadzić do końca raz rozpoczęte zadanie. Chętnie zdobywa wiedzę i naśladuje starszych.

Oczywiście nie należy brać dosłownie przytoczonych ram rozwojowych dziecka. Niektóre dzieci umiejętności samorównowagi nabywają wcześniej, inne dopiero w szkole. Nie trzeba się tym za bardzo przejmować.