Źródłem wiedzy dla dziecka o otaczającym go świecie początkowo są rodzice i opiekunowie, którzy zajmują się na co dzień. To od nich w dużej mierze zależy, jakim poziomem wiedzy dziecko będzie dysponowało w wieku 3 lat, kiedy pójdzie do przedszkola. Na etapie edukacji przedszkolnej także i nauczyciele w placówce oświatowo-wychowawczej włączają się w wychowanie uzupełnianie wiedzy przedszkolaka. Czy sytuacja, w której dziecko zaczyna zadawać całą masę pytań to normalny etap rozwojowy czy sygnał tego, że w najbliższym otoczeniu nie posiada osoby, która mogłaby zaspokoić jego ciekawość?
Ciekawość dziecka
Zadawanie pytań to najlepsza droga do tego, aby wyjaśnić to, co nieznane. Nie tylko dziecko, ale i dorosły nie rozumiejąc czegoś zadaje pytania i oczekuje odpowiedzi. Rodzice i nauczyciele w przedszkolu powinni dołożyć wszelkich starań do tego, aby przygotować się do udzielania odpowiedzi nawet na najbardziej zawiłe pytania, jakie mogą usłyszeć z ust dziecka.
To dobrze, jeśli dziecko chce wiedzieć coraz więcej i od najmłodszych lat zadaje pytania. Tylko w ten sposób może kształtować swój światopogląd i uczyć się zasad i praw rządzących światem. Mały człowiek posiada naturalną ciekawość poznawczą, stąd też kiedy tylko nauczy się mówić, zaczyna szukać wyjaśnień zjawisk, których nie rozumie. Do drugiego roku życia dziecko zadaje pytania, ale bez zrozumienia ich sensu. Później, już na etapie przedszkolnym chce rzeczywiście wiedzieć więcej. Pierwsze pytania zaczynają się od „kto i co”. Dziecko w wieku 3 lat pyta już bardziej precyzyjnie – gdzie? I dlaczego? Rodzic ani nauczyciele w przedszkolu nie mogą pozostawiać pytań dziecka bez odpowiedzi. Dziecko zniechęci się do poznawania nowych rzeczy, co będzie szkodliwe dla jego rozwoju.
Należy uświadomić sobie, że pytania dziecięce są przejawem samodzielnego myślenia naszej pociechy. Sam fakt, że pytanie zostało zadane świadczy o tym, że maluch dostrzegł pewien problem i oczekuje od dorosłych jego rozwiązania. Pytania mogą dążyć do uzupełnienia wiedzy o rzeczach i ich własnościach, do gromadzenia wiedzy o odmianach i zmianach zachodzących w środowisku oraz o zależnościach przedmiotów względem siebie.
Rola pytań
Pytania zadawane przez małe dzieci pełnią rolę poznawczą świata i na ich podstawie można diagnozować, jakie potrzeby edukacyjne posiada dziecko i czy czymś w szczególności się interesuje. Pytając dziecko samo wskazuje obiekty swojej obserwacji i wyobrażania. Przejawia przy tym samodzielność i aktywność myślenia oraz analizowania faktów.