Przejdź do treści

Nawiązywanie pierwszych przyjaźni zaczyna się w przedszkolu

11Kiedy dziecko rozpoczyna edukację przedszkolną, wchodzi po raz pierwszy w integrację ze pewną grupą społeczną – z rówieśnikami, z którymi spędza każdy dzień, od poniedziałku do piątku. To ogromna zmiana w życiu malucha, który pierwsze 3 lata swojego życia bawił z mamą, tatą, opiekunką i ewentualnie rodzeństwem. W przedszkolu nawiązywane są pierwsze przyjaźnie. Czy przetrwają próbę czasu?

Całe przedszkole przyjaciół

Dziecko nie do końca rozumie, kim jest przyjaciel. Nazywa w ten sposób wszystkie dzieci, z którymi często ma styczność. Początkowo może to być cała grupa przedszkolna, z czasem natomiast grono przyjaciół naszego syna czy córki zmniejszy się do kilku przedszkolaków, z którymi najczęściej się bawi i spotyka na przykład na placach zabaw na swoim osiedlu.

Przyjaciółką będzie dziewczynka w tym samym wieku, mieszkająca najlepiej w tej samej klatce co nasze dziecko, albo chłopiec, z którym regularnie widuje się podczas zajęć dodatkowych. Zdecydowanie najwięcej przyjaźni dzieci nawiązują w przedszkolu, ponieważ na co dzień widzą się z innymi maluchami i mogą znaleźć z nimi wspólny język.

Wpływ przyjaciela na zachowanie dziecka

Całkowicie naturalnym zjawiskiem jest to, że dziecko chce robić to co przyjaciel. Chce ubierać się i mówić w ten sam sposób. Wzorzec, który dotychczas był dla dziecka w jego rodzicach, zostaje przeniesiony na innego przedszkolaka. Maluchy chcą dużo czasu spędzać z przyjaciółmi. W grę wchodzą więc wizyty w domu, uczęszczanie na takie same zajęcia dodatkowe czy dzielenie zainteresowań – gra w piłkę, zabawa lalkami, czy lekcje tańca.

Dziecko dla swojego przyjaciela jest w stanie wiele zrobić. Pożyczy mu własną zabawkę, podzieli się ulubionym smakołykiem, stanie w jego obronie. W ten sposób obdarza przyjaźnią drugą osobę i uczy się właściwego zachowania względem bliskich. Nie jest to negatywne zjawisko, choć należy podkreślać dziecku, że nie może oddawać wszystkiego. To, że dziecko się dzieli, jest korzystne dla rozwoju u niego altruizmu.

Przyjaźnie w przedszkolu są raczej powierzchowne. Przyjaciel jest towarzyszem zabaw, z którym dziecko może spędzać nawet całe dnie. Pierwsze przyjaźnie zaczynają się w przedszkolu, ponieważ jest to czas dynamicznego rozwoju zachowań prospołecznych. Dopiero na dalszych etapach rozwoju młody człowiek będzie wiedział, że przyjaźń wiąże się ze zdolnością do poświęceń i z lojalnością wobec drugiej osoby.