Przejdź do treści

Sztuka dzielenia się z innymi – trudny element wychowania dziecka

IMG_8259Kiedy dziecko jest na tyle duże, że zaczyna współpracować z rówieśnikami i starszymi dziećmi na placu zabaw, to najlepsza pora na naukę sztuki dzielenia się. Nie jest to łatwe, ale zaniechanie tego elementu wychowania może skutkować ukształtowaniem małego egoisty, który wszystko będzie chciał dla siebie, ale niczym nie podzieli się z otoczeniem. Jak przystąpić do nauki?

Trudne początku

Nauka dzielenia się z innymi dziećmi jednym maluchom przychodzi naturalnie, ponieważ wynika to z ich cech charakteru. Są otwarte względem otoczenia, empatyczne i uprzejme. Nie mają problemu z tym, aby dać innemu dziecku swój samochodzik czy lalkę na placu zabaw. Innym przychodzi to znacznie bardziej opornie. Rodzic nie powinien zbyt mocno naciskać, a starać się zrozumieć punkt widzenia dziecka. Ma ono silne poczucie własności swoich zabawek i zwyczajnie może nie mieć ochoty komukolwiek je przekazywać. Nie wymuszajmy tego na nim.

Jeśli jednak ono samo chce pobawić się zabawką innego dziecka trzeba powiedzieć, żeby wymieniło się może z nim na swoją zabawkę. Musimy wytłumaczyć dziecku, że dzielenie się nie polega na podarowaniu komuś swojej zabawki, ale na pożyczeniu jej dosłownie na kilka chwil – np. na czas pobytu na placu zabaw. Nikt nie chce mu jej odebrać na zawsze. Wytłumaczenie tego faktu zajmuje trochę czasu.

Bez wyrywania i agresji

Dziecko nie powinno na placu zabaw czy w piaskownicy zachowywać się agresywnie względem rówieśników. Nie może wyrywać innym dzieciom zabawek – ani swoich, ani tym bardziej czyichś. Należy spokojnie wyjaśniać, że drugie dziecko tylko pożyczyło jego łopatkę, a jeśli chce ją odebrać, ponieważ samo chciałoby kopać dołki i budować zamki, może to zakomunikować spokojnie. W przypadku, gdyby inna osoba nie chciała oddać łopatki – rodzic może interweniować.

Współdziałanie, współpraca i dzielenie się idą ze sobą w parze. Jeśli więc dziecko będzie często przebywać na podwórku, na placach zabaw, czy w przedszkolu, albo będziemy zapraszać inne dzieci do siebie, będzie miało wiele okazji do trenowania dzielenia się. Rodzic nie powinien zachęcać dziecka do dawania innym swoich rzeczy, a jedynie do ich pokazywania. Jeśli dziecko zechce, wręczy zabawkę koleżance lub koledze. Musi zrozumieć, że nie może żądać od innych pożyczenia zabawki, zwłaszcza jeśli samo nie chce odwdzięczyć się w ten sam sposób. Dobrym sposobem zachęcenia dziecka do dzielenia się jest przedstawienie pozytywnych aspektów sytuacji. Wykażmy więc, że wspólna zabawa jest źródłem dużej radości, a pożyczanie rzeczy powoduje, że dziecko może bawić się coraz to nowymi zabawkami.