Przejdź do treści

Założenia przedszkola dwujęzycznego

6Przedszkola publiczne wprowadzają krótkie lekcje języka angielskiego lub niemieckiego dla swoich podopiecznych. Jest to tylko jednak urozmaicenie dnia w przedszkolu i dziecko niewiele nauczy się z krótkich, zwykle 15-minutowych lekcji. Będzie znało jedynie podstawowe słowa. Pamiętajmy jednak o tym, że dziecko w wieku 2,5-5 lat ma bardzo chłonny umysł i może z łatwością uczyć się dwóch języków jednocześnie, jeśli stworzymy mu do tego odpowiednie warunki. Jakie założenia przyświecają placówkom przedszkolnym dwujęzycznym?

Jak to wygląda w praktyce?

Mylne jest ocenianie przedszkoli dwujęzycznych jako miejsca, gdzie dziecko zamiast się bawić z rówieśnikami, tańczyć i śpiewać piosenki, wkuwa na pamięć kolejne obcojęzyczne słówka. W praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Ideą przyświecającą przedszkolom dwujęzycznym jest nauka poprzez zabawę. Nauczyciele i pedagodzy zatrudnieni w takiej placówce korzystając z metod nauczania dostosowanych do wieku i stopnia rozwoju dziecka, w sposób naturalny uczą go języka obcego. Poprzez komunikację z rówieśnikami i wychowawcami oraz zabawę przedszkolaki oswajają się z językiem obcym i zaczynają wykorzystywać podstawowe słówka. Dzięki temu nauka języka staje się naturalna, niewymuszona. Dziecko nie ma bariery w porozumiewaniu się po angielsku. Po paru tygodniach w przedszkolu dwujęzycznym maluch powinien potrafić wypowiadać proste zdania po angielsku, co stanowi solidną podwalinę dla nauki gramatyki języka obcego w przyszłości, w szkole lub na kursach językowych.

Podstawowe założenia przedszkola dwujęzykowego

Najczęściej przedszkola dwujęzykowe uczą dzieci języka ojczystego – polskiego oraz wybranego języka obcego, którym w przeważającej ilości przypadków jest język angielski. Podstawowym założeniem nauki językowej jest niewywieranie presji na dzieci i naturalne przyswajanie nowej wiedzy. Dzieci uczę się przez to języka w sposób intuicyjny, rozumiejąc po prostu z kontekstu, mimiki, gestykulacji oraz tonu głosu pedagoga, czego dotyczy jego wypowiedź. Na początku dziecko oczywiście nie rozumie dokładnie słów, które są w jego kierunku wypowiadane. To przychodzi z czasem, a nauczyciel nie naciska, aby dziecko szybko uczyło się nowych słów.

Rodzice nie powinni oczekiwać od swojej pociechy zbyt szybko rezultatów nauki języka obcego. Mają wspierać dziecko, a nie hamować jego naukę języka zbyt wygórowanymi ambicjami.

W przedszkolu dwujęzykowym każda grupa powinna być pod opieką co najmniej dwóch osób, z których jedna cały czas mówi do wychowanków po angielsku, a druga tylko po polsku. Dziecko nie ma wówczas problemu z wyborem języka, którym powinno się posłużyć wypowiadając się w towarzystwie konkretnej osoby.