Rysowanie, malowanie, wycinanie czy śpiew i taniec to klasyczne zajęcia, jakie odbywają się chyba w każdym przedszkolu, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z placówką publiczną czy prywatną. W wielu przedszkolach dzieci na co dzień mają kontakt z językiem obcym, ponieważ zajęcia prowadzone są w dwóch językach – część w języku polskim, a część np. w języku angielskim. Ciekawą formą nauki i zabawy dla dzieci są zajęcia typu „zrób to sam”. Na czym one polegają i dlaczego warto je organizować dla przedszkolaków?
Wspólne gotowanie
Pieczenie ciasteczek, przygotowanie pizzy czy nawet sałatki owocowej lub warzywnej jest wielką frajdą dla dzieci. Wspólne gotowanie potraw, nawet najprostszych powoduje, że dziecko zdobywa nowe zdolności manualne, czuje się bardziej odpowiedzialne. Jest to nauka codziennych czynności. Nauczyciel w przedszkolu powinien zadbać, aby dziecku nie stała się krzywda i jeśli to możliwe, wykorzystywało wyłącznie bezpieczne narzędzia w toku gotowania.
Gdy potrzebne jest użycie noża, skrobaczki czy blendera, należy asystować każdorazowo dziecku i nie dopuszczać do tego, aby dzieci używały takich narzędzi samodzielnie. Dziecko chętnie zje to, co przygotuje wraz z koleżankami i kolegami z przedszkola, niezależnie od tego, czy będzie to ciasto, babeczki czy sałatka owocowa. W ten sposób można też poszerzyć dietę dziecka.
Gotowanie to doskonała okazja do nauki słówek w języku angielskim. Można nauczyć dziecko nazw owoców i warzyw czy innych produktów spożywczych, zastawy stołowej i narzędzi po angielsku. Łatwiej mu będzie je przyswoić.
Dekoracje świąteczne
W okresie przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkiej Nocy dzieci można zaangażować w przygotowanie samodzielnie ozdób choinkowych czy pisanek. Nauczyciel może pokazać różne techniki przygotowania łańcuchów na choinkę, malowania jajeczek, czy przygotowania przepięknych kartek dla bliskich. Dekoracje można przygotowywać na bale przebierańców i na Halloween. Dzieci uczestnicząc w takich pracach uczą się różnych prac plastycznych i technik zdobienia przedmiotów, w tym także tych codziennego użytku. Również i w takiej sytuacji można przekazać dzieciom nowe słownictwo i połączyć zajęcia manualne z nauką języka obcego.
W ten sposób realizowane są założenia nauki poprzez zabawę, dzięki czemu dziecko nie uświadamia sobie, że się uczy, ale zadanie to jest w 100 procentach dokonywane.