Przejdź do treści

Czy w przedszkolu musi być logopeda?

2Dzieci w okresie przedszkolnym powinny nauczyć się poprawnego artykułowania dźwięków mowy. Nauczyciele powinni zwrócić na to szczególną uwagę, a jeśli występują jakiekolwiek nieprawidłowości, jest to wskazanie do konsultacji z logopedą. Przedszkola nie mają obowiązku prowadzenia gabinetu logopedycznego, choć niektóre placówki prywatne dysponują takim gabinetem.

Współpraca dla dobra dziecka

Nauczyciele w przedszkolu muszą zwracać szczególną uwagę na rozwój poprawnej polszczyzny u swoich wychowanków. Jeśli jest to potrzebne, należy korygować podstawowe wady wymowy i inspirować dziecko do rozwijania swojego zasobu słownictwa.

Dziecko przebywające pod opieką logopedy uczy się poprawnej wymowy i likwiduje wady, które posiada. Można przyspieszyć ten proces dzięki prowadzeniu ścisłej współpracy z rodzicami przedszkolaka i nauczycielami z przedszkola. Dziecko musi odczuwać z wszystkich stron wsparcie, dzięki czemu wyrabia w sobie motywację do doskonalenia języka.

Logopeda potrzebny

Stała obecność logopedy w przedszkolu pomimo, że nie jest obowiązkowa, jest pożądana. Same dzieci mogą z tego tytułu odnieść wiele korzyści. Właściwa współpraca pomiędzy wykwalifikowanym logopedą, nauczycielami i rodzicami jest gwarancją powodzenia prowadzonej terapii logopedycznej.

Zgodnie z praktyką logopedów, proces rozwijania i doskonalenia komunikacji językowej u dzieci w wieku przedszkolnym, powinien mieć charakter długofalowy i ciągły. Każdy przedszkolak powinien być przy tym traktowany zupełnie indywidualnie, aby terapia była dobrana do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych. Celem nadrzędnym we współpracy przedszkola i logopedy, a także rodziców przedszkolaka, jest poszukiwanie najbardziej efektywnych metod działania. Dzięki temu dziecko szybko może posiąść zdolność posługiwania się poprawną polszczyzną i pozbyć się ewentualnych wad wymowy.

Logopeda może poinstruować nauczycieli w przedszkolu, w jaki sposób dokonywać korekty wad wymowy i podpowiedzieć, jakie cykliczne zajęcia z profilaktyki logopedycznej prowadzić, aby utrwalać właściwe wzorce wymowy i nie doprowadzać do powstawania nieprawidłowości.

Najlepiej, aby w przedszkolu były prowadzone stałe zajęcia logopedyczne, w których dzieci mogą uczestniczyć, zwłaszcza te posiadające pewne wady wymowy. Im wcześniej rozpocznie się ich terapia, tym szybciej będą mówiły całkowicie poprawnie, wypowiadając w odpowiedni sposób wszystkie literki.