Przejdź do treści

Jakie umiejętności nabędzie dziecko po roku spędzonym w przedszkolu dwujęzycznym?

15Rodzic zapisujący dziecko do przedszkola dwujęzycznego ma nadzieję, że po roku spędzonym w takiej placówce będzie ono posługiwało się swobodnie językiem obcym, niemniej nie zawsze tak się dzieje. Maluch może znakomicie rozumieć, co mówi się do niego po angielsku, ale nie może się nim posługiwać tak dobrze, jak językiem ojczystym. Im dłużej dziecko będzie chodzić do takiego przedszkola i obcować z językiem podczas nauki i zabawy, tym większą wiedzę językową oraz zasób słownictwa nabędzie. Wszystko zależy też od indywidualnych predyspozycji dziecka do uczenia się języków obcych.

Główny cel przedszkola dwujęzycznego

Celem placówki wychowawczo-oświatowej, w której obowiązują dwa języki edukacji jest przygotowanie dzieci z grupy przedszkolnej do świadomej nauki języka angielskiego w szkole podstawowej. Mając na uwadze fakt, że dziecko w wieku kilku lat czasem zupełnie nieświadomie uczy się języka, tylko obcując z nim – słuchając wypowiedzi nauczycielki, śpiewając piosenki, oglądając obcojęzyczne bajki, to przygotowanie do nauki gramatyki języka będzie wówczas solidne.
Przedszkole dwujęzyczne kładzie nacisk na to, aby dziecko samo z siebie chciało pogłębiać wiedzę z zakresu danego języka. Dlatego nauczyciele starają się obudzić naturalną ciekawość w stosunku do języka angielskiego i kultury krajów anglojęzycznych. W toku zabawy rozwijają postawy tolerancji i akceptacji wobec innych kultur.

Co dziecko umie?

Po roku spędzonym w przedszkolu z nauką języka angielskiego na bieżąco dziecko powinno mieć rozwinięte na właściwym dla siebie poziomie rozumienie umiejętności językowych, takich jak słuchanie poleceń wydawanych w języku angielskim i posługiwanie się nim. Przedszkolak powinien rozumieć i reagować na proste polecenia nauczyciela. Dziecko powinno znać piosenki i rymowanki w języku angielskim, potrafić liczyć do 10 w tym języku czy nazywać określone przedmioty czy postacie. Zakres słownictwa po pierwszym roku uczęszczania do przedszkola dwujęzycznego nie będzie bardzo bogaty, ale maluch będzie potrafił posługiwać się prostymi zwrotami używanymi podczas pobytu w placówce, zwłaszcza grzecznościowymi.