Czy zapisanie dziecka do przedszkola dwujęzycznego w wieku 3, 4 lub 5 lat jest właściwym krokiem? Takie rozterki miewa wielu rodziców, ale można uspokoić ich, że nauczanie dwujęzykowe w tak wczesnym wieku wychodzi dzieciom na dobre, co potwierdza ekspert – dr Magdalena Olpińska-Szkiełko z Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.
Innowacyjne przedszkole
Dr Olpińska-Szkiełko wypowiada się, że dla dzieci uczęszczanie do przedszkoli z równoległym nauczaniem języka obcego jest jak najbardziej korzystne. Uważa ona, że czas od urodzenia do mniej więcej 6-8 roku życia dziecka jest najbardziej korzystnym okresem w jego życiu dla rozpoczęcia nauki drugiego języka, obok języka ojczystego.
Przedszkola prowadzące edukację dwujęzyczną są innowacyjne i wpływają pozytywnie na rozwój mowy u dziecka. Co ciekawe, w badaniach międzynarodowych wykazano, że najmłodsze dzieci mogą korzystać z tych samych, wrodzonych zdolności do nauki języka, które pozwalają im w stosunkowo krótkim czasie opanować ich pierwszy język.
Nauka języka obcego a posługiwanie się językiem ojczystym
Według opinii dr Magdalena Olpińska-Szkiełko, nauka drugiego języka w przedszkolu, u bardzo małych dzieci, które często nie do końca jeszcze opanowały mowę ojczystą, wpływa korzystnie na naukę języka pierwszego. Dziecko nie tylko szybciej zaczyna poprawnie mówić np. po polsku, ucząc się języka angielskiego w tym samym czasie, ale też w przyszłości łatwiej będzie opanowywać naukę pisania i czytania.
Nauka języka w polskich przedszkolach
Od 1 września 2014 roku w placówkach przedszkolnych dyrektorzy mogli zadecydować, że dzieci będą uczyły się języków obcych w ramach realizacji podstawy programowej. Obowiązkowa nauka języka obcego zaczyna się dopiero w I klasie szkoły podstawowej. W zasadzie wyłącznie w placówkach prywatnych przedszkoli można zapewnić dziecku codzienne obcowanie z językiem angielskim lub innym. W Unii Europejskiej obowiązkowa nauka języka obcego w przedszkolach jest w Hiszpanii i niemieckojęzycznej części Belgii.