Nauka języków obcych powinna rozpocząć się u dzieci jak najwcześniej. Już przedszkolaki są gotowe do nauki języka obcego, równolegle z nabywaniem szerokiego słownictwa z zakresu języka ojczystego. Dzieci poza tym łatwiej i naturalnie uczą się posługiwania się obcym językiem, stając się bilingwalne. Poliglotyzm u dzieci wpływa pozytywnie na ich rozwój w różnych aspektach życia społecznego.
Zalety znajomości drugiego języka
W dzisiejszych czasach, kiedy postępuje globalizacja, znajomość języka obcego, w tym zwłaszcza angielskiego, który jest uznawany za język uniwersalny, jest nie tylko pożądana, ale i konieczna. Zapisując dziecko na naukę języka angielskiego lub posyłając je do przedszkola z językiem angielskim od najmłodszych lat otwieramy mu szansę lepszej adaptacji do zmieniającego się dynamicznie świata. Dzięki znajomości języka w przyszłości będzie miał on większe możliwości podejmowania zatrudnienia, również poza granicami kraju.
Zdrowotne korzyści nauki języka obcego w młodym wieku
Eksperci twierdzą, że nauka języków obcych w młodym wieku, już na etapie edukacji przedszkolnej, niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych dla dziecka. Poligloci, czy osoby bilingwalne, posługujące się dwoma językami równorzędnie, mają lepszą koncentrację uwagi, dzięki czemu łatwiej przyswajają wiedzę w szkołach – podstawowej, gimnazjalnej, średniej i wyższej. Posiadają większą pojemność tzw. pamięci roboczej, z której dowolnie na bieżąco korzystają. Lepiej też radzą sobie z myśleniem abstrakcyjnym.
Wszystko to wynika z tego, że intensywna nauka języka obcego, również poprzez zabawę w przedszkolu, zmienia korzystnie strukturę mózgu człowieka, co zauważalne jest przez neurologów już po kilku miesiącach uczęszczania dziecka do przedszkola dwujęzycznego czy na kursy językowe. Niewykluczone, że nauka języka angielskiego poprawia zapamiętywanie, inteligencję, rozwija umiejętności matematyczne, artystyczne i przestrzenne. U osób starszych, które potrafią posługiwać się dwoma lub kilkoma językami, obniża się ryzyko zachorowania na Alzheimera czy demencję starczą. Dzieci dwujęzyczne charakteryzują się lepszym myśleniem przestrzennym, mają tzw. plastyczny mózg i lepiej rozwijają się na różnych polach.
Istnieje wiele naukowych dowodów na to, że nauka języka obcego w młodym wieku wpływa pozytywnie na zróżnicowane aktywności, m.in. umiejętności socjologiczne, na czytanie czy posługiwanie się językiem ojczystym.