Nikt z dnia na dzień nie nauczy się języka obcego. Najpierw musi poznać podstawowe zwroty i konstrukcje językowe. W praktyce na kursach z języka angielskiego lub innego języka obcego na początku uczniowie poznają podstawy językowe – gramatyczne i słownikowe. Następnie poszerzają zasób słownictwa i zgłębiają tajniki budowania poprawnych zdań z wykorzystaniem różnych czasów. Nieco inaczej pierwsza faza nauki języka obcego wygląda w przedszkolach dwujęzykowych i u najmłodszych dzieci.
Obsłuchanie się z językiem
Małe dziecko ma otwarty umysł i szybko chłonie wiedzę w sposób zupełnie naturalny. Stosunkowo szybko uczy się porozumiewania w języku ojczystym, który słyszy na co dzień. Aby tak samo dobrze mogło posługiwać się językiem obcym konieczne jest „obsłuchanie” się z nim. Im więcej czasu dziecko będzie słyszało język obcy, tym szybciej się z nim zapozna.
Rodzic nie posiadając przygotowania pedagogiczne do nauki języka obcego, który nie jest dla niego językiem ojczystym, nie powinien uczyć go swojego dziecka. Może mu bowiem przekazać tzw. złe nawyki językowe. Może jednak mówić do dziecka w języku obcym, albo oglądać wraz z nim bajki w takim języku. Dzięki temu dziecko będzie na co dzień obcować np. z angielskim.
Aby dać maluchowi szansę na szybkie poznanie tego uniwersalnego języka, warto zapisać go do przedszkola dwujęzycznego, w którym zajęcia w równej mierze odbywają się w języku polskim i języku obcym.
Zabawa językiem
W wieku lat 3, 4 czy 5 dziecko nie uczy się w konwencjonalnym tego słowa znaczeniu. Nabywa wiedzę poprzez zabawę i w taki sam sposób należy oswajać je z językiem. Bezpieczne, znane mu środowisko sprzyja nabywaniu umiejętności posługiwania się językiem obcym, przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Maluchy być może nie będą mówić od razu po angielsku, ale wyrobią sobie bierną umiejętność rozumienia tego, co się do nich mówi w języku obcym. Z czasem rozumieją komunikaty i choć nie potrafią na nie odpowiedzieć, pierwszy krok do nauki języka jest poczyniony. W późniejszej fazie nauczania będzie kształtowana aktywna strona języka obcego, kiedy maluchy zaczynają posługiwać się nim. Granica ta jest płynna i u każdego dziecka może przebiegać w innym wieku.
Aby dziecko mogło szybko nauczyć się języka, musimy stworzyć mu szansę osłuchania się w języku obcym i oswojenia się z nim – z brzmieniem, melodią języka, akcentem czy intonacją.