W wielu przedszkolach rodzice dzieci proszeni są na początku września lub już w trakcie trwania roku szkolnego, o zakup odpowiednich podręczników. Najczęściej są to książki składające się z tzw. kart pracy, z którymi pracują najmłodsi, ucząc się i poznając otaczający je świat. Czy jednak takie pomoce naukowe już w przedszkolu są naprawdę konieczne?
Podstawa programowa przedszkola
Działanie przedszkola i innych form wychowania przedszkolnego reguluje podstawa programowa, którą konstruuje i zatwierdza Ministerstwo Edukacji Narodowej. To ona wyznacza program wychowania przedszkolnego, reguluje funkcjonowanie dzieci i nauczycieli w przedszkolu. Jej realizacja jest niezbędna dla każdego przedszkola. Realizację danego programu ułatwiają, a czasem umożliwiają gotowe pomoce dydaktyczne, do których zalicza się:
- zeszyty ćwiczeń,
- karty pracy,
- albumy i atlasy,
- teczki indywidualne dla dziecka,
- pomoce plastyczne,
- arkusze obserwacji,
- maskotki itp.
Zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycieli wychowania przedszkolnego takie pomoce dydaktyczne są atrakcyjne – kolorowe, przyciągające wzrok. Podstawa programowa nie narzuca, z jakich podręczników czy kart pracy i czy w ogóle mają korzystać dzieci w przedszkolu. Wszystkie propozycje wydawców do realizacji programu wychowania przedszkolnego są opcjonalne.
Czy zatem książki są niepotrzebne?
Karty pracy w podręcznikach dla przedszkolaków nie należy traktować tylko jako kawałka papieru z wydrukowanymi liniami do kaligrafowania literek czy rysowania szlaczków. Pozwalają one na wszechstronny rozwój umiejętności plastycznych dziecka. Uczą logicznego myślenia i w sposób przystępny oraz atrakcyjny przekazują dzieciom wiedzę , która ujęta jest również w podstawie programowej. Dziecko ma możliwość na podstawie dobrze wybranych przez nauczycieli i dyrekcję przedszkola podręczników, kolorować, przyklejać, uzupełniać obrazki i pracować również i na inne sposoby. Obcowanie z papierowymi pomocami dydaktycznymi przygotowuje również przedszkolaka do powszechnie przyjętej w szkołach formy pracy. Uczy systematyczności, estetyki w uzupełniania kart pracy i odpowiedzialności za nie.
Wiele przy wyborze podręczników przedszkolnych zależy od nauczyciela, który będzie z nimi pracował wraz z wychowankami. Gotowe materiały nie zwalniają nauczycieli z kreatywności i wymyślania takich technik pracy z dziećmi, aby jak najwięcej je nauczyć poprzez zabawę, gry, śpiewanie czy obcowanie z naturą podczas spacerów i wycieczek.