W przedszkolu nauczyciele są zobowiązani do realizowania podstawy programowej określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Są w niej zapisane specyficzne umiejętności, jakie dziecko powinno nabyć na danym etapie swojego rozwoju. Niemniej każdy przedszkolak jest inny, ma inne talenty i w różnym tempie przyswaja wiedzę podczas codziennych zajęć w przedszkolu. Co powinniśmy zrobić, jeśli wyraźnie nasze dziecko nie nadąża za programem przedszkola?
Rozmowa z psychologiem
W przedszkolach najczęściej nie ma osobnego gabinetu psychologicznego, ale organizowane są spotkania z psychologiem w regularnych odstępach czasu. Warto z nich skorzystać, jeśli widzimy, że nasze dziecko ma problemy z programem przedszkolnym albo taki kłopot jest sygnalizowany przez nauczycieli z placówki. Już przy pierwszych przesłankach takiego stanu rzeczy dobrze jest zaczerpnąć porady specjalisty, aby nie dopuścić do pogłębiania się trudności adaptacyjnych u dziecka.
Jeśli zignorujemy problem, być może rzeczywiście wszystko się samo ułoży, a dziecko w końcu dogoni rówieśników i będzie wraz z nimi zdobywać nową wiedzę i umiejętności. Jednak istnieje także prawdopodobieństwo, że problem się pogłębi, a maluch po ukończeniu przedszkola nie będzie miał kompletu zdolności niezbędnych podczas nauki w szkole podstawowej. Rodzic powinien uczynić wszystko, aby we współpracy z nauczycielem w przedszkolu oraz ewentualnie z psychologiem dziecięcym, w miarę możliwości pomóc dziecko w przyswojeniu trudniejszych kwestii.
Ćwiczenia w domu
Nauczyciele, zgłaszając problem ze swoim wychowankiem, nie mają na celu uderzanie w niego czy w jego rodziców, ale zasygnalizowanie, że dzieje się być może coś niedobrego. Jeśli nauczyciel w przedszkolu wzywa nas na rozmowę i mówi, że dziecko jest zdekoncentrowane, przeszkadza w zajęciach i nie wykonuje poleceń, wizyta u psychologa jak najbardziej się przyda. Pokaże nam ona, z czym właściwie ma dziecko problem i jak z nim pracować poza placówką.
Czasem ćwiczenia z zakresu liczenia, czytania czy nawet rozwiązywania prostych łamigłówek w zaciszu domowym pozwalają na dokształcenie dziecka w taki sposób, że w przedszkolu nie będzie ono odstawało od kolegów i koleżanek.
Najważniejsza jest współpraca i wzajemny szacunek pomiędzy rodzicami i dzieckiem czy rodzicami i nauczycielami w przedszkolu. Wtedy wszyscy mogą pomóc przedszkolakowi w pokonaniu pojawiających się na jego drodze trudności.