Ideą przyświecającą tworzeniu przedszkoli integracyjnych, podobnie jak w przypadku innych placówek oświatowych, jest integrowanie ze sobą dzieci zdrowych (pełnosprawnych), z dziećmi o różnym stopniu niepełnosprawności. Owa niepełnosprawność może wynikać z defektów fizycznych lub niedostatków umysłowych. Jak wygląda edukacja w przedszkolach tego typu?
Nauka tolerancji i wzajemnego szacunku
Dzieci powinniśmy wychowywać w atmosferze ciepła, miłości, ale też szacunku i zrozumienia dla odmienności. Każdy z nas jest inny i nie powinno to stanowić w żadnym stopniu powodu do jakiejkolwiek dyskryminacji. Przedszkolaki w placówkach integracyjnych lub z oddziałami integracyjnymi mają okazję wychowywać się w przyjaznych warunkach, bez względu na to, czy są całkowicie zdrowe, czy niepełnosprawne.
Dzięki przedszkolom integracyjnym można skutecznie włączać dzieci niepełnosprawne do grup pełnosprawnych rówieśników, zapewniając im te same prawa, ale również te same obowiązki.
Zalety posłania dziecka do przedszkola integracyjnego
Nauka i opieka w przedszkolach integracyjnych odbywa się w przyjaznych dla przedszkolaków, niewielkich grupach. Nauczyciel może więc w pełniejszy sposób zająć się każdym dzieckiem z osobna. W każdej z takich grup przedszkolnych znajduje się kilkoro dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności. Przedszkolaki są pod wykwalifikowaną opieką, nie tylko nauczycieli wychowania przedszkolnego, ale i psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów i rehabilitantów. Stwarza się w nich idealne warunki do zdrowego rozwoju dzieci niepełnosprawnych.
To dla nich właśnie nauka w przedszkolu publicznym lub prywatnym integracyjnym, staje się szansą na lepszy i szybszy rozwój. Towarzystwo zdrowych rówieśników mobilizuje niepełnosprawnych do bardziej wytężonej pracy nad swoimi ułomnościami.
W przedszkolach integracyjnych dzieci chore otoczone są rówieśnikami i mogą dorastać w normalnym środowisku, tak jak każde inne dziecko w ich wieku. Z kolei dzieci pełnosprawne uczą się od wczesnego dzieciństwa empatii, otwartości i pomocy innym.
Zasadniczo w przedszkolach integracyjnych musi być zachowana właściwa proporcja: dzieci niepełnosprawne w grupie przedszkolnej nie mogą przekraczać 1/3 liczebności wszystkich dzieci. Np. jeśli dzieci w grupie jest 12, to tylko czterech przedszkolaków może być niepełnosprawnych.