Szkoły profilowane nikogo nie dziwią. Można wybrać szkołę społeczną, językową, sportową i inne. Jednak podobne profilowanie następuje również w przypadku przedszkoli. Sprawdźmy, jaki program realizują przedszkole profilowane i dla kogo wybór takiej placówki będzie trafny?
Istota działania przedszkoli profilowanych
Przedszkole to jednostka oświatowa, która najczęściej jest pierwszą tego typu placówką dla małych dzieci. Można zapisać dzieci między innymi do przedszkola profilowanego. To przedszkola najczęściej prywatne, których atutem jest rozbudowana oferta edukacyjna. Mają one możliwość zaoferowania i przedszkolakom, i ich rodzicom wiele różnych zajęć z danego zakresu.
Wyróżnia się w grupie przedszkoli profilowanych placówki muzyczne, artystyczne czy językowe. W każdym z takich przedszkoli musi być rzecz jasna realizowana podstawa programowa, ale jednocześnie są organizowane atrakcyjne zajęcia dla wychowanków. Przedszkola językowe oferują naukę wybranego języka lub języków na co dzień. Dziecko ma więc szansę na to, aby zdobyć gruntowne przygotowanie do nauki gramatyki czy słownictwa z języka w przyszłości. Obsłucha się z nim i szybko zacznie rozumieć proste wypowiedzi w języku obcym. To bardzo dobra sytuacja dla niego, ponieważ uczy się poprzez zabawę, nie skupiając się na tym, że nabywa zupełnie nową wiedzę.
Podobnie jest w przypadku np. przedszkoli muzycznych, gdzie dzieci mają po kilka godzin w tygodniu zajęć z rytmiki, ze śpiewu, z gry na różnych instrumentach oraz zajęcia taneczne.
Dla kogo przedszkole profilowane?
Zasadniczo każde dziecko można zapisać do przedszkola profilowanego. Najwięcej korzyści będą z niego miały te dzieci, które interesują się czymś konkretnym np. tańcem czy śpiewem, a ich zainteresowania można przełożyć na profil przedszkola. W przedszkolach językowych bez wątpienia odnajdą się dzieci z rodzin mieszanych, gdzie np. tata jest Anglikiem, a mama Polką. Nie jest jednak powiedziane, że i dzieci z rodzin rdzennie polskich nie mogą czerpać korzyści i przyjemności z edukacji w przedszkolu językowym.
Tak naprawdę takie placówki mogą zaoferować ciekawą formę spędzania czasu dla dziecka – w pełni atrakcyjną dla najmłodszych, ale i wartościową w swojej warstwie merytorycznej.