Wiosna to czas, kiedy pogoda zaczyna nas rozpieszczać. Temperatury na zewnątrz są coraz wyższe, co pozwala na swobodne wypoczywanie na świeżym powietrzu. Z takiego obrotu spraw cieszą się w szczególności dzieci, które do woli mogą korzystać z dobrodziejstw osiedlowych placów zabaw. Również w przedszkolach zmienia się rytm dnia, ponieważ nauczyciele uwzględniają konieczność spacerów z wychowankami oraz przebywania na dworze, jeśli tylko pogoda na to pozwala. Przedszkolaki odnoszą wiele korzyści z przebywania na świeżym powietrzu. Jakie?
Ruch na powietrzu wskazany
Dla prawidłowego rozwoju dziecka ruch na powietrzu jest bardzo ważny. Jest naturalnym czynnikiem zwiększającym odporność organizmu przedszkolaków. Zadaniem wychowawczym, jakim poniekąd obarczone jest przedszkole, jest przyzwyczajenie dzieci do przebywania na powietrzu bez względu na porę roku. Wiosna i lato to jednak niewątpliwie czas, w którym pogoda sprzyja zabawom na dworze.
Spacerowanie z przedszkolakami i organizowanie zabaw w plenerze lub w obrębie terenu zielonego przedszkola, będzie podstawowym warunkiem higieny układu oddechowego i krążenia. Świeże powietrze ma ogromne znaczenie dla higieny układu nerwowego i rozwoju ruchowego u dziecka. Dzieci, które nie mogą z różnych względów przebywać na powietrzu, nie będą się prawidłowo rozwijać.
Przeciwwskazaniem do wychodzenia na dwór z przedszkolakami jest jedynie silny, ulewny deszcz, porywisty wiatr i mróz poniżej granicy minus 10 stopni Celsjusza. Każda pora roku ma swoje uroki i stwarza inne możliwości przebywania na świeżym powietrzu.
W słońce i w deszcz
W niektórych placówkach przedszkolnych nauczyciele wychodzą z założenia, że nawet lekki deszcz eliminuje możliwość wyjścia z wychowankami na spacer. Nie jest to prawdą, ponieważ wystarczy odpowiednio ubrać dzieci, aby nie przeziębiły się na dworze oraz dobrać dla nich odpowiednie zabawy i ćwiczenia. Dzieci powinny mieć w przedszkolu swoje płaszcze przeciwdeszczowe i kalosze, co ułatwi wychodzenie na świeże powietrze przy każdej pogodzie. Wczesną wiosną ubierając dziecko do przedszkola najlepiej zastosujmy zasadę ubierania „na cebulkę”. Dzięki temu, kiedy w ciągu dnia zrobi się znacznie cieplej niż rano, w trakcie zajęć na dworze nauczyciel zdejmie dodatkową warstwę ubrania, a nasza pociecha nie przegrzeje się podczas zabawy na powietrzu. Należy nauczyć też dzieci, że jeśli jest im za gorąco lub za zimno, powinny to sygnalizować wychowawcom.
Zabawy i ćwiczenia na powietrzu, nawet w chłodny, wiosenny dzień, mają olbrzymią wartość zdrowotną dla dzieci – hartują organizm i usprawniają jego pracę.