Przejdź do treści

Dlaczego spacery i wycieczki są tak ważne w przedszkolu

3Przez cały rok szkolny, od początku września, aż do końca czerwca, a w wielu placówkach również w okresie wakacyjnym, przedszkolaki spędzają czas na zabawach edukacyjnych i zajęciach – muzycznych, ruchowych, kulinarnych i językowych, w murach przedszkola. Urozmaiceniem ich planu dnia są spacery po okolicy i wycieczki krajoznawcze, np. do lasu, na łąkę czy nad rzekę. Są one bardzo ważne dla zdrowego rozwoju naszych dzieci. Dlaczego?

Ważne miejsce w procesie dydaktycznym i wychowawczym

Pomimo, że przedszkole jest placówką przyjazną dla dziecka, ukierunkowaną na jego bezpieczny rozwój, to jednak w procesie dydaktycznym i wychowawczym nie należy zapominać o zagwarantowaniu przedszkolakom bezpośredniego kontaktu z przyrodą i otoczeniem. Można tego dokonywać poprzez zabieranie dzieci na spacery lub wycieczki.

Spacer powinien być postrzegany jako forma odpoczynku i korzystania ze świeżego powietrza. To także okazja na to, aby dzieci spożytkowały swoją energię. Można urozmaicać spacery poprzez organizację doświadczeń i zabaw na świeżym powietrzu. Można obserwować otaczającą przyrodę – rozwój roślin, czy życie ptaków i zwierząt. W czasie spaceru należy zawsze znaleźć czas na aktywność ruchową i na odpoczynek.

Wycieczki z kolei powinny mieć z góry określony cel poznawczy, najlepiej związany z aktualną tematyką zajęć realizowanych w przedszkolu. Można organizować wycieczki do takich miejsc jak rezerwaty przyrody, zoo, farma, gospodarstwa agroturystyczne itp. Podczas wycieczki dzieci mogą wykorzystać wiedzę zdobytą w trakcie zajęć dydaktycznych.

Otaczająca dziecko przyroda to jego najbliższy świat, który dostarcza mu wielu różnych bodźców, przeżyć i doświadczeń. Rolą nauczyciela wychowania przedszkolnego jest wyjaśniać, na czym polegają m.in. zjawiska przyrodnicze. Spacery i wycieczki można połączyć z poznawaniem nowego słownictwa w języku obcym.

Rozwój umiejętności dziecka

Za pośrednictwem aktywności na świeżym powietrzu przedszkole może pobudzać, kształtować i wzbogacać umiejętności dziecka. Poprzez obcowanie z otaczającym je światem, rozmowę z nauczycielem i wymianę doświadczeń z rówieśnikami, dziecko wzbogaca słownictwo, rozwija mowę, myślenie i pamięć. Może ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętność patrzenia, wydzielania i zapamiętywania tego, co najważniejsze.