Wielu rodziców chcących zapisać swoją pociechę pierwszy raz do przedszkola obawia się, czy jest wystarczająco samodzielna i rozwinięta psychicznie i fizycznie, aby mogła podołać nowym obowiązkom. Jak przedstawia się profil gotowości przedszkolnej dziecka?
Samodzielność dziecka
W większości przypadków o gotowości obiektywnej dziecka do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej świadczy jego samodzielność. Przedszkolak powinien w miarę możliwości umieć zadbać samemu o spełnienie swoich podstawowych potrzeb. Nie wszystkie dzieci w wieku 3 lat, który jest wiekiem granicznym w większości przedszkoli dla grup maluchów, posiada taką zdolność. Rodzice powinni indywidualnie ocenić, czy dziecko poradzi sobie w przedszkolu bez ciągłej asysty ze strony osoby dorosłej.
Dziecko powinno umieć zasygnalizować swoje potrzeby fizjologiczne – głód, pragnienie czy konieczność pójścia do toalety. Musi samemu załatwiać się w ubikacji, przy niewielkiej pomocy ze strony asystenta przedszkolnego. Dziecko powinno samodzielnie jeść posiłki, korzystając z łyżeczki i widelca, myć rączki po skorzystaniu z toalety czy też podciągnąć bieliznę. Z czasem nauczy się również samo ubierać czy zakładać obuwie.
Gotowość emocjonalna i psychiczna
Oprócz umiejętności praktycznych, dziecko w momencie pójścia do przedszkola powinno być gotowe na rozstanie z rodzicem lub opiekunem, z którym przebywa na co dzień. Musi wiedzieć, że nie jest porzucane i mieć silną świadomość tego, że rodzic po niego przyjdzie. Najlepiej wcześniej oswajać dziecko z takimi sytuacjami i pozostawiać je np. na 2-3 godziny w tygodniu pod opieką babci czy cioci.
Ważny jest rozwój społeczny malucha, zainteresowanie go zabawą z rówieśnikami i odkrywaniem tego, co znajduje się wokół niego. Można rozpoznać taką aktywność, jeśli dziecko entuzjastycznie podchodzi do kwestii wychodzenia z domu, czy też kiedy potrafi samo bawić się na placu zabaw i nie wymaga do tego celu zawsze asysty rodzica. Jeśli dziecko chętnie nawiązuje kontakty z innymi maluchami jest to kolejny sygnał gotowości przedszkolnej. Rodzic może pomóc mu w rozwoju społecznym często wychodząc z nim na podwórko, gdzie bawi się wiele dzieci, albo chodząc do sali zabaw.
Gotowość przedszkolna malucha w dużej mierze uzależniona jest od podejścia rodzica do wychowania i rozwoju. Jeśli wyręcza się dziecko we wszystkich czynnościach, w wieku 3 lat karmi się je łyżeczką i nie pozwala wykonywać takiej aktywności samodzielnie, oczywiste jest, że nabycie przez nie gotowości do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej znacznie się opóźni.