Przejdź do treści

Jak ważny jest ruch w życiu małego dziecka?

5Małe dziecko jest pełne energii, która go rozpiera i powinna znaleźć ujście w postaci zajęć psychoruchowych. Priorytetem w zdrowym rozwoju dziecka jest zapewnienie mu odpowiedniej dawki aktywności ruchowej każdego dnia, ponieważ jest ona dla młodego organizmu dawką pozytywnych emocji. Dzieci uczą się na tej podstawie odpowiedniej koordynacji ruchowej, panowania nad swoim ciałem oraz rozwijają wszystkie swoje zmysły. To tylko ułamek pozytywnych aspektów ruchu w życiu małego dziecka.

Rozwój psychoruchowy

Stan organizmu dziecka ma ścisły związek z jego rozwojem psychomotorycznym. Dlatego rozwój umysłu i rozwój fizyczny powinny iść ze sobą w parze. Wraz z wiekiem dziecko potrzebuje więcej aktywności, aby usprawniały się wszelkie czynności układu nerwowego. Dzięki temu uczy się ono wykonywać coraz bardziej złożone, trudniejsze czynności.

Ruchy dziecka wraz z ciągłym ich ćwiczeniem, poprzez spacery, bieganie, wykonywanie podstawowych ruchów gimnastycznych, naśladowania innych, stają się bardziej dokładne, płynne, skoordynowane i zautomatyzowane. Dlatego dziecko 3-letnie porusza się już znacznie bardziej stabilnie, niż na przykład dwulatek.

Na początku doskonalone są elementarne ruchy, takie jak chodzenie, podnoszenie naprzemienne rąk, czy inne ruchy użytkowe wykorzystywane w codziennym życiu. Pozwala to dziecku w przystosowaniu się do otaczającego go środowiska i swobodne poruszanie się.

Celowość aktywności ruchowej

Początkowo dzieci 3, czy 4-letnie wykonują pewne ruchy tylko dla nich samych, a nie z potrzeby dążenia do ściśle określonych celów. Obca jest dla nich dokładność i precyzja ruchu. Z czasem zaczyna się to zmieniać, za sprawą wielokrotnie powtarzanych ćwiczeń. Na tej podstawie pojawiają się kompleksowe sekwencje działań, a dzieci nabierają umiejętność dostrzegania celu w tym, co robią. Dlatego wycierają stół wtedy, kiedy jest brudny, odkręcają nakrętkę od napoju, kiedy chcą pić, a nie wyłącznie dla samego odkręcania.

W grupach starszaków w przedszkolu wyraźnie zróżnicowany jest względem dzieci młodszych rozwój motoryczny, o ile przez poprzednie lata był dobrze modelowany. Im dziecko bardziej aktywne na co dzień, tym szybciej nabiera więcej skomplikowanych umiejętności ruchu.

Wychowanie dziecka przez ruch powinno być dla rodziców bardzo ważne, ponieważ wzmacnia to organizm, wpływa na jego zahartowanie i na zgromadzenie przez dziecko ważnych doświadczeń psychoruchowych.