Przejdź do treści

Czy przedszkolak jest gotowy do nauki szkolnej?

14W dniu 5 marca 2015 roku w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się głosowanie nad zgłoszonym projektem obywatelskim, dotyczącym ustalania obowiązku nauki szkolnej dla 6-latków. Niestety, posłowie odrzucili projekt, w którym to rodzice chcieli decydować samodzielnie, czy wysłać dziecko do szkoły czy pozostawić sześciolatka na ostatni rok w przedszkolu. Nie wszystkie jednak przedszkolaki w wieku 6 lat będą gotowe na rozpoczęcie edukacji szkolnej we wrześniu. Jak rozpoznać gotowość szkolną przedszkolaka?

Ważna funkcja przedszkola

Nauczyciele w przedszkolach w stosunku do starszaków będących w ostatnich grupach przedszkolnych, obserwują swoich wychowanków przez kilka miesięcy, aby ustalić, w jakim stopniu są oni przygotowane do rozpoczęcia nauki szkolnej. Taka diagnoza wydaje się koniecznością, aby móc ustalić bezsprzecznie dojrzałość przedszkolną każdego dziecka. Chodzi tu przede wszystkim o zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole.

Czy to konieczne?

Wielu rodziców buntuje się przed oceną swoich dzieci w przedszkolu i poddaje w wątpliwość konieczność prowadzenia diagnoz dojrzałości szkolnej ich pociech. Jest to błędne rozumowanie, ponieważ dzieci urodzone nawet w tym samym roku mogą mieć różne możliwości umysłowe i manualne, które są niezbędne dla rozpoczęcia edukacji w szkole podstawowej. W przedszkolu po dokonaniu wstępnej oceny dziecka jest jeszcze czas, aby nadrobić wszelkie zaległości, dzięki czemu dziecko we wrześniu pójdzie do wybranej przez rodziców szkoły w pełni przygotowane do nauki w innych klasach.

Dzieci bardziej i mniej zdolne, bardziej i mniej dojrzałe do edukacji szkolnej, mieszczą się nadal w szeroko pojętych normach wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji. Są wśród nich dzieci przeciętne, jak i bardzo zdolne.

Każde dziecko zgodnie z wytycznymi MEN powinno być objęte w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki szkolnej diagnozą, której celem jest ustalenie dojrzałości przedszkolnej i gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Placówki, do których uczęszczają dzieci wypadające najgorzej w przedstawionej diagnozie, powinny organizować dla nich zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, aby podnieść ich gotowość szkolną odpowiednio wcześnie, przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego już w murach szkoły podstawowej.