Dziecko w wieku 3 lat, albo nawet 2,5 roku jest gotowe do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. Na tym etapie u dziecka zaczynają wykształcać się pewne talenty i szczególne umiejętności, które mogą stać się już widoczne dla otoczenia. Jeśli dziecko rzeczywiście ma talent artystyczny, ważne jest jego wspieranie i pielęgnowanie. Kluczowe może okazać się i to, aby nauczyciele w przedszkolu na co dzień zajmujący się dziećmi potrafili rozpoznać prawdziwy talent.
Wnikliwa obserwacja
Łatwiej zauważyć talent dziecka w przedszkolach prywatnych, gdzie poszczególne grupy dzieci są niewielkie i nauczyciele mogą każdemu z nich z osobna poświęcić więcej czasu. W przedszkolach publicznych często nie ma takiej możliwości, jeśli jedna przedszkolanka musi zajmować się liczną grupą dzieci samodzielnie.
Pracownicy przedszkola powinni prócz uczenia dzieci i opiekowania się nimi, czy zabawy i zajęć edukacyjnych, obserwować swoich wychowanków. Sprawdzać, w jakich czynnościach najlepiej się czują, co sprawia im przyjemność i w czym są dobrzy. Tak najłatwiej rozpoznać czy na przykład dziecko ma szczególne, jak na swój wiek, zdolności plastyczne. To, że dziecko lubi rysować nie oznacza, że będzie drugim Picasso czy Leonardo da Vinci. Potrzeba wiele pracy z przedszkolakiem i trafnego rozpoznania jego talentu, aby artystyczny zmysł rzeczywiście mógł się rozwinąć.
Dziecko może przejawiać zdolności artystyczne, jeśli:
• lubi rysować, malować farbami, lepić z plasteliny itp.,
• wyraża swoje emocje w plastycznej formie,
• potrafi odwzorować na kartce papieru lub w innej formie plastycznej elementy otaczającego go świata,
• tworzy oryginalne rysunki,
• jest spostrzegawcze, docenia i krytykuje inne prace.
Wsparcie dla talentu
Dziecku uzdolnionemu artystycznie należy stworzyć jak najlepsze warunki do rozwoju jego talentu i pasji. Jeśli ma talent malarski, przedszkole powinno umożliwić mu rozwijanie różnych technik malarskich, pozwolić w wolnych chwilach jak najwięcej rysować i malować.
Na rozwój talentu wpływa organizowanie wycieczek do muzeów, pokazywanie w książkach dzieł sztuki, czy ćwiczenia stymulujące wyobraźnię dziecka. Przedszkole może organizować także zabawy edukacyjne wykorzystujące techniki artystyczne.