W tym roku dzieci mające 6 lat pójdą obowiązkowo do pierwszej klasy szkoły podstawowej. W przedszkolu lub w oddziałach przedszkolnych będą mogły być pozostawione tylko dzieci z orzeczeniem poradni psychologicznej o braku gotowości dziecka do edukacji szkolnej. Ocenę owej gotowości powinno przygotować samo przedszkole.
Trzy kategorie oceny
Ocena gotowości szkolnej przedszkolaka dokonywana jest w ramach trzech kategorii:
- rozwój fizyczny,
- rozwój umysłowy,
- rozwój społeczno-emocjonalny.
Nauczyciel w przedszkolu ocenia zdolności psychomotoryczne dziecka, wydając informację o jego rozwoju. Nie jest to równoznaczne ze świadectwem ukończenia przedszkola czy oddziału przedszkolnego. W dokumencie ocenie gotowości szkolnej przedszkolaka znajdziemy takie informacje jak:
- czy dziecko opanowało określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego umiejętności, w szczególności społeczne, matematyczne czy gotowości do nauki czytania i pisania,
- czy dziecko posiada właściwą sprawność motoryczną,
- czy dziecko jest samodzielne i potrafi wykonywać czynności samoobsługowe,
- potrzeby rozwojowe dziecka, w tym szczególne uzdolnienia, talenty i predyspozycje,
- wykaz trudności w spełnianiu wymagań programowych w odniesieniu do możliwości dziecka.
Obowiązek przedszkola
Przedszkole wydaje dla każdego rodzica lub opiekuna przedszkolaka „Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej”. Obowiązek ten ustanowiony został w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. W § 3 ust. 5 cytowanego rozporządzenia wskazano, że przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Taka informacja powinna trafić do rąk rodzica lub opiekuna dziecka w przedszkolu w terminie do końca kwietnia roku szkolnego, poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej,
Aby wydać ocenę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, nauczyciele w przedszkolu powinni prowadzić systematyczną obserwację pedagogiczną i oceniać rozwój dziecka.