Każde dziecko jest inne i wymaga w wychowaniu zindywidualizowanego podejścia. Trudno je zapewnić w placówkach przedszkolnych, gdy często pod opieką jednej przedszkolanki pozostaje 25-30 osób. Dzieci uzdolnione muzycznie, plastycznie lub ruchowo powinny mieć od wczesnych lat dzieciństwa zapewniony optymalny rozwój w danym kierunku. Niestety, bywa i tak, że ich talenty są niedoceniane i niezauważane, przez co w przyszłości zostają przeciętnymi uczniami i nie odnoszą sukcesów w dziedzinie, która mogłaby być ich życiową pasją. Dorośli – rodzice, opiekunowie i nauczyciele w przedszkolach powinni dążyć do maksymalnego rozwoju dzieci uzdolnionych w odpowiednim dla nich kierunku.
Dostrzeżenie talentu dziecka
W przedszkolach powinno się stawiać na rozwijanie cech indywidualnych u dziecka. Jeśli nauczycielka zauważa jego łatwość w nabywaniu wiedzy z języka obcego, powinna natychmiast zgłosić to rodzicom, którzy mogą rozwijać talent dziecka na indywidualnych lekcjach i kursach językowych dostosowanych do jego wieku.
Podobnie jest w przypadku każdego innego uzdolnienia dziecka. Przedszkolak, który świetnie radzi sobie z rysowaniem może mieć nieodkryty talent plastyczny. Skoro spędza kilka godzin dziennie w placówce przedszkolnej, największe szanse na jego zauważenie ma nauczycielka. Jej zachęta i podjęcie odpowiednich działań pomoże w rozwoju talentu plastycznego u dziecka. Uzdolnionemu artyście warto zapewnić możliwość częstszego rysowania czy malowania oraz brania udziału w konkursach dla najmłodszych.
Wspieranie zdolnych przedszkolaków
Przedszkola, zwłaszcza prywatne placówki wychowawczo-opiekuńcze, dysponują szeroką paletą narzędzi, dzięki którym mogą rozwijać talenty swoich podopiecznych w pożądanym kierunku. Jeśli w przedszkolu odbywają się ogólne zajęcia plastyczne, a następnie dzieci mogą brać udział w dowolnie wybranych przez siebie zabawach, dla chętnych można wymyślić klejenie figurek z modeliny czy plasteliny, wycinanki czy przygotowywanie prac plastycznych na wszelkiego rodzaju konkursy. Takie „dodatkowe” zajęcia nie mogą być obowiązkowe dla wszystkich, bowiem nie wszystkie dzieci bez wyjątku w grupie 3, 4 czy 5-latków będą wyrażały chęć przystąpienia do nich. Mogą chcieć za to rozwijać talent muzyczny czy taneczny na podobnych zasadach, po zrealizowaniu podstawy programowej przedszkola.