Zdarza się, że dzieci skarżą się rodzicom na „gryzące” metki czy sweterki. Wszystko im przeszkadza, a nawet najmniejszy dotyk, zwykłe muśnięcie jest mocno przez nie odczuwane. Nie oznacza to, że dziecko po prostu marudzi. Podłoże tego stanu rzeczy może być głębsze i oznaczać wysoką wrażliwość lub nadwrażliwość dziecka na dotyk.
Nadwrażliwość na dotyk
Przypadłość, jaką jest nadwrażliwość na dotyk, może obejmować całe ciało lub tylko wybrane partie, np. jamę ustną, dłonie, stopy, kark. Dlatego nie tak łatwo rozpoznać ją od razu. Potrzeba długotrwałej obserwacji dziecka, aby zobaczyć, czy jego narzekania wynikają ze zwykłego fantazjowania i marudzenia czy braku posłuszeństwa wobec rodziców, czy też rzeczywiście może mieć problem z wysoką wrażliwością na dotyk.
Charakterystyczne objawy nadwrażliwości na dotyk
Jeśli u naszej pociechy podejrzewamy nadwrażliwość dotykową, możemy obserwować wiele zróżnicowanych objawów. Dotyczyć mogą one m.in. problemów z noszeniem niektórych ubrań, np. wełnianych czapek i swetrów, bluzeczek z odstającymi metkami, rajstop czy getrów. Symptomy mogą obejmować niechęć do mycia zębów i całej twarzy, obcinania włosów i paznokci u rąk oraz u nóg, wizyt u pediatry, zwłaszcza przebiegających z oglądaniem gardła przy użyciu szpatułki. Dziecko nadwrażliwe na dotyk może mieć problemy z jedzeniem potraw o określonych konsystencjach, jak np. zawierających grudki. Problemy z żuciem i gryzieniem są dla nich charakterystycznym objawem.
Maluszek z nadwrażliwością dotykową może nie lubić fizycznych kontaktów, m.in. przytulania. Dzieci nadwrażliwe często chodzą na palcach, nie potrafią założyć sandałów bez skarpet, w obawie o dostanie się do butów drobinek piasku.
Objaw towarzyszący chorobom i zaburzeniom
Bardzo często problem nadwrażliwości dotykowej dotyczy dzieci, które mają i inne trudności, m.in. zaburzenia integracji sensorycznej, autyzm, czy zespół Aspergera, ale mogą też występować u dzieci całkowicie zdrowych.
Sama nadwrażliwość nie niesie za sobą wielu konsekwencji, ale najprawdopodobniej konieczne będzie stymulowanie właściwe dziecka. W przedszkolu może ono brać udział w zajęciach logopedycznych, które ustrzegą je przed problemami z prawidłową wymową w przyszłości. Przydają się też zajęcia z zakresu integracji sensorycznej.