Przejdź do treści

Jak motywować dziecko do zaangażowania w zajęcia przedszkolne?

Każde dziecko jest inne i inaczej zachowuje się w różnych sytuacjach w przedszkolu. Są takie przedszkolaki, które zgłaszają się do każdego zadania i zawsze są aktywne. Inne przyjmują bierną postawę i trudno przełamać ją nauczycielom. Jak motywować zatem dziecko, aby chciało się zaangażować podczas prowadzonych zajęć w przedszkolu?

Czynniki zwiększające aktywność dziecka w przedszkolu

Te dzieci, które lubią chodzić do przedszkola i chętnie to robią, zazwyczaj są bardziej aktywne w trakcie zajęć prowadzonych przez nauczycieli. Dlatego przy poszukiwaniu odpowiednich metod motywowania dzieci do działania należy wyjść od zachęcenia swojej pociechy do chodzenia do przedszkola. Nigdy nie można straszyć swojej córki czy swojego syna placówką i nie stwarzać wrażenia, że jest to miejsce negatywne. Dziecko powinno być pozytywnie motywowane do pójścia do przedszkola, aby z radością oczekiwało na kolejny dzień wśród rówieśników.

Czynnikiem zwiększającym aktywność dziecka w przedszkolu są indywidualne preferencje dzieci do wykonywania określonych czynności. Jedne dzieci są bardziej uzdolnione plastycznie i wówczas chętnie biorą udział w zajęciach artystycznych. Są też i antymotywacje – jeśli dziecko wykazuje stałą niechęć do wykonywania określonych czynności, trudno będzie je zachęcić do nich.
Duży wpływ na aktywność dziecka mają nauczyciele i sposób prowadzenia przez nich zaplanowanych zajęć. Dobre relacje i indywidualne podejście do dziecka może zmotywować je do wykazania inicjatywy.

Poza tym wśród czynników motywujących do działania wskazuje się też stosowane metody dydaktyczne w przedszkolu, samopoczucie dziecka w danym momencie i uzdolnienia dziecka w danym kierunku.

Metody prowadzenia zajęć angażujące do działania

Istnieje wiele metod prowadzenia zajęć przedszkolnych. W większości przypadków dobre efekty przy chęci zmotywowania dzieci do aktywności będzie burza mózgów, czyli swobodne i spontaniczne gromadzenie pomysłów dzieci w zadanej kwestii. Oprócz tego wybierane są zajęcia inscenizacyjne i samodzielne, uczące, jak zachować się w konkretnych sytuacjach i jak samodzielnie rozwiązywać problemy.
Dzieci w przedszkolu można motywować dzięki różnym systemom ocen i nagradzania ich za właściwe działanie. Tablica motywacyjna jest jednym z takich sposobów, które stosunkowo łatwo wykorzystać w praktyce, a mogą przynieść wiele korzyści. Najważniejsze jest, żeby dziecko zawsze wiedziało, dlaczego jest nagradzane i za co może zdobyć kolejne punkty na tablicy motywacyjnej. Wtedy może chcieć coraz bardziej się angażować w zajęcia, aby zgromadzić więcej punktów przy swoim imieniu czy zdjęciu. Zgromadzenie odpowiedniej liczby punktów można nagradzać w umówiony uprzednio sposób.