6 ważnych życiowych umiejętności, które powinien posiąść przedszkolak

Dziecko uczęszczające do przedszkola uczy się samodzielności, prawidłowych postaw oraz podpatruje i naśladuje pewne zachowania społeczne. Uczy się współpracy, ale i sprawdza się w zdrowej rywalizacji. Zapisując pociechę do przedszkola, zapewniasz jej wiele ważnych bodźców i stwarzasz warunki do szybszej i łatwiejszej nauki wielu umiejętności, jakie okażą się z pewnością przydatne w jego życiu w przyszłości. Przedstawiamy Ci 6 ważnych umiejętności, jakie powinien posiąść Twój przedszkolak w czasie nauki w placówce.

1. Umiejętności społeczne – współpraca i porozumiewanie się

Kiedy dziecko idzie do przedszkola, ma okazję poznawać nowych ludzi, rówieśników, wchodzić z nimi w różne interakcje. To czas, kiedy u maluszka wykształcają się pierwsze umiejętności społeczne, które przejawiać powinny się w tym, że po pewnym czasie dziecko bez problemu umie porozumiewać się z rówieśnikami i dorosłymi, zgodnie funkcjonować w zabawie i w sytuacjach, gdy wraz z kolegami i koleżankami ma do wykonania określone zadanie. To naturalne, że pojawiają się kłótnie, pierwsze niezgodności zdań, ale właśnie konfrontując się z nimi pod okiem doświadczonych pedagogów dziecko, może wyrobić w sobie określone postawy społeczne, które z pewnością przydadzą się w przyszłości.

2. Umiejętność wypracowania kompromisu

Początkowo w przedszkolu dziecko, zwłaszcza takie, które jest jedynakiem i dotychczas nie miało zbyt dużego kontaktu z rówieśnikami, może mieć problemy z dzieleniem się i współpracą. Z czasem wyrabia umiejętność kompromisu. Najpierw we wsparciu nauczycieli w przedszkolu, a później również samodzielnie.

3. Umiejętności samoobsługowe

To bardzo ważne, by dziecko było samodzielne, a edukacja przedszkolna tylko się do tego przyczynia. Dzięki niej dziecko musi nauczyć się czynności samoobsługowych – higienicznych, ubierania się, utrzymywania w swoim otoczeniu ładu i porządku. Musi umieć samodzielnie jeść posiłki, zgłaszać dorosłym swoje potrzeby i umieć je zaspokoić we właściwy sposób.

4. Umiejętności logicznego myślenia

Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu ukierunkowane są na wyrobienie u dziecka umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia ze sobą faktów, wyciągania trafnych wniosków i stosowania ich w praktyce. Dzięki temu dziecko lepiej radzi sobie w szkole podstawowej, a później na kolejnych szczeblach edukacji i pracy zawodowej.

5. Umiejętności wyrażania swoich uczuć i emocji

Małe dzieci mają zwykle problemy na wczesnym etapie rozwoju w zakresie wyrażania swoich uczuć i emocji. Nie potrafią ich nazywać, ani rozumieć. Mogą wyrażać złość poprzez gniew i akty agresji, dlatego rolą wychowania przedszkolnego jest wspieranie w rozwoju emocjonalnym dziecka, by było w stanie powiedzieć co myśli i czuje.

6. Umiejętności w zakresie rozwoju fizycznego

Podczas zajęć gimnastycznych i ruchowych w przedszkolu dziecko wyrabia lepszą koordynację ruchową. Łatwiej mu biegać, skakać i wykonywać podstawowe ćwiczenia fizyczne. Wpływa to na prawidłowy rozwój fizyczny dziecka.