Dwu, trzy lub czterolatek może jeszcze nie mówić płynnie, a tylko porozumiewać się z najbliższym otoczeniem, głównie z rodzicami tylko przy użyciu kilku prostych słów lub zwrotów. Rodzice nie wiedzą co zrobić, aby zachęcić swoją pociechę do mówienia. Jak powinni zachować się w takim przypadku? Jakie ćwiczenia wykonywać, aby pomóc swojemu dziecku?
Każde dziecko jest inne
Nie można z pełnym przekonaniem powiedzieć, że niemówiący trzylatek ma zaburzenia mowy. Tempo rozwoju każdego dziecka może być inne. Specjaliści są zgodni, że dwulatek powinien już posługiwać się mową, ale często są i takie dzieci, które na tym etapie w ogóle nie mówią. Powinno to skłonić rodziców do wizyty u logopedy i skonsultowania stanu dziecka.
Kiedy nie ma się czego obawiać?
Dziecko, które nie mówi, może nie posługiwać się jedynie mową werbalną, a kompensować sobie braki poprzez posługiwanie się gestami, mimiką itp. Jeśli tak rzeczywiście jest, rodzice powinni poczekać cierpliwie na moment, kiedy ich pociecha w końcu się przełamie i zechce mówić.
W przeciwnym wypadku, jeśli dziecko w ogóle nie komunikuje się z otoczeniem i wydaje się, że nie rozumie poleceń dorosłych, nie powinno się zwlekać z wizytą u specjalisty. Być może problem leży w zaburzeniach nie tylko mowy, ale i słuchu.
Stymulowanie rozwoju mowy u dziecka
Jeśli dziecko rozumie, co się do niego mówi, komunikuje się prostymi słowami, mimiką i gestami, można wiele zrobić dla stymulowania rozwoju mowy. Istnieje wiele ćwiczeń, które przyczyniają się do tego. Są to zabawy słuchowe, ćwiczenia z prawidłowego oddychania i gimnastyka aparatu mowy. Dobrze jest śpiewać piosenki, korzystać z grających zabawek i wsłuchiwać się w odgłosy, np. zwierząt oraz próbować je naśladować.
Sposób oddychania ma znaczenie dla rozwoju mowy. Jeśli dziecko przez większość czasu ma uchylone usta, to być może mamy do czynienia z nieprawidłowym torem oddechowym. Utrudnia to rozwój prawidłowej mowy. W takim wypadku trzeba uczyć dziecko dmuchać, np. bańki mydlane, co pozwoli na wzmacnianie mięśni okrężnych ust.
Buzia i język dziecka muszą być sprawne, aby móc rozwija mowę werbalną. Gimnastyka aparatu mowy może być świetną zabawą. Uczmy dziecko poruszania językiem na wszystkie strony, dotykania zębów, podniebienia, jak i układania ust w odpowiedni sposób. To doskonały tryb wspierania nauki mowy.