Fakty i mity
Rodzice są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest znajomość języków obcych oraz gruntowne wykształcenie.
Wybór przedszkola, a później szkoły, to dla wielu rodziców bardzo ważna decyzja. Często zastanawiają się oni, czy dziecko poradzi sobie w dwujęzycznej placówce. – „Dzieci zarówno w przedszkolu, jak i na etapie klas 1-3 doskonale radzą sobie z językami i uczą się ich dużo szybciej niż dorośli” – wyjaśnia te wątpliwości Agata Żurowska-Tuchowska – ekspert w zakresie edukacji bilingwalnej.
Nauka języka obcego powinna być rozpoczęta jak najwcześniej, ponieważ do 6 roku życia dzieci przyswajają język obcy w sposób naturalny. Przewagą edukacji dwujęzycznej w stosunku do tradycyjnych metod nauczania języków obcych jest zapewnienie dziecku ciągłego i wszechstronnego kontaktu z językiem. – „Język obcy powinien być używany w konkretnych, codziennych sytuacjach, zarówno jako sposób porozumiewania się, jak i narzędzie do przekazywania dzieciom wiedzy o otaczającym je świecie” – wyjaśnia Agata Żurowska-Tuchowska.
Edukacji dwujęzycznej nie należy utożsamiać zatem z tradycyjnymi metodami nauczania języków obcych. Nauka języka obcego w przypadku placówek dwujęzycznych nie ma nic wspólnego z uczeniem się przez dzieci na pamięć słówek oraz gramatyki. W dwujęzycznych przedszkolach stosuje się metodę immersji. Zgodnie z nią język polski i język obcy są traktowane równorzędnie. Przy czym nie chodzi tu o lekcje języka obcego, np. języka angielskiego, ale o zajęcia prowadzone w języku obcym. W przedszkolu dzieci opanowują język angielski w sposób naturalny – poprzez zabawę oraz pomysłowe ćwiczenia. W języku angielskim są na przykład prowadzone zajęcia z plastyki, dramy oraz projekty związane z kulturą europejską.
Należy pamiętać o tym, że proces rozwoju językowego jest procesem długotrwałym. Aby dzieci mogły osiągnąć wysoki poziom kompetencji w drugim języku, edukacja dwujęzyczna powinna być kontynuowana w szkole podstawowej. – „Gdy kontakt z językiem obcym jest intensywny i wszechstronny, dzieci mają szansę rozwinąć swoją dwujęzyczność, tak jak to się dzieje w rodzinie lub środowisku dwujęzycznym” – uzasadnia Agata Żurowska-Tuchowska. – „Naturalnie znaczenie ma tutaj odpowiednio ułożony program. Zajęcia prowadzone w języku polskim oraz obcym powinny się uzupełniać, stanowiąc spójną całość. Metodą, która daje dobre efekty, jest praca projektowa. Dzięki niej dzieci uczą się współpracować z innymi, a jednocześnie czują odpowiedzialność za swój fragment projektu. Z moich codziennych obserwacji wynika, że dzięki edukacji w placówkach dwujęzycznych dzieci rozwijają również umiejętność samodzielnego, kreatywnego myślenia. Są otwarte na różnorodność kultur, religii i bardzo ciekawe świata”.